Δεν ξοδεύουν πια χρήματα για ψώνια οι Έλληνες καταναλωτές, γιατί απλούστατα δεν τα έχουν. Ακόμη κι αν κάποια από αυτά περισσεύουν στα χέρια τους, προτιμούν να τα κρατήσουν παρά να τα επενδύσουν σε ένα… νέο ζευγάρι παπούτσια ή σε ένα συνολάκι!
Ως αποτέλεσμα η αγορά να σημειώνει ολοένα και μεγαλύτερη πτώση. Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες μετρήσεις, ο δείκτης του οικονομικού κλίματος βρέθηκε το Νοέμβριο στις 67 μονάδες από 67,3 έναν μήνα πριν.
Η μείωση μπορεί να είναι μεν μικρή αλλά το σημαντικό, σύμφωνα με αναλυτές, είναι ότι η Ελλάδα συνεχίζει να μην ακολουθεί την ανοδική πορεία που καταγράφεται στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ευρώπη.
Η απαισιοδοξία αυτή όμως έχει επηρεάσει αρκετά και τους Ηρακλειώτες καταναλωτές, οι οποίοι περιορίζονται μόνο στα απαραίτητα πλέον.
Βέβαια, υπάρχει κι εκείνη η μερίδα των καταναλωτών, οι οποίοι επιλέγουν ακόμη να αντιστέκονται στην οικονομική κρίση και να μην συγκαταλέγονται στους «φοβισμένους» καταναλωτές. Συνεχίζουν δηλαδή να ψωνίζουν, πέρα από τα αναγκαία, αλλά πάντα με μέτρο, έχοντας μάλιστα στο πορτοφόλι τους μόνο ένα μικρό ποσό, το οποίο ο μηνιαίος προϋπολογισμός τους επιτρέπει να ξοδεύουν… Η συγκεκριμένη μάλιστα μερίδα των καταναλωτών θεωρεί ότι η γενικότερη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί δεν είναι τόσο αποκύημα της οικονομικής κρίσης, αλλά περισσότερο υπερβολή των Μέσων Μαζικών Ενημέρωσης.
«Δεν είναι τόσο τραγικά τα πράγματα. Απλώς έτσι μας τα παρουσιάζουν» αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Κακές εποχές
Την ίδια στιγμή οι έμποροι βιώνουν ακόμη μία δύσκολη χρονιά, βλέποντας τον τζίρο τους να μειώνεται ολοένα και περισσότερο. Στο μόνο που ποντάρουν πλέον είναι η εορταστική περίοδος, που ξεκινά και επίσημα από τις 14 Δεκεμβρίου και ολοκληρώνεται στις 8 Ιανουαρίου του 2011, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα και ο Εμπορικός Σύλλογος Ηρακλείου.
Οι έμποροι ελπίζουν ότι η αγορά θα κινηθεί λίγο τις ημέρες των Χριστουγέννων, αλλά αυτό δεν πρόκειται να καλύψει τη ζημία ολόκληρου του έτους.
«Η αγορά περνάει δύσκολες εποχές και αυτό οφείλεται στο ότι ο κόσμος δεν έχει χρήματα. Οι καταναλωτές είναι αρκετά φοβισμένοι κι επομένως δεν ψωνίζουν. Αυτή η συμπεριφορά τους είναι απολύτως φυσιολογική» σημειώνει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ν. Ηρακλείου (ΟΕΒΕΝΗ), Μανόλης Σφυρής.
Την ίδια στιγμή οι έμποροι καταλήγουν και πάλι στη λύση των… προσφορών. Κάποια καταστήματα στο κέντρο του Ηρακλείου έχουν ήδη προβεί σε προσφορές που φτάνουν ακόμη και το 30%, καθώς δεν αντέχουν να περιμένουν με άδεια χέρια μέχρι τις γιορτές, που ευελπιστούν ότι θα ξεκινήσει η κίνηση.
«Κάποιοι έμποροι του Ηρακλείου έχουν ήδη προβεί σε προσφορές, ευελπιστώντας ότι με αυτόν τον τρόπο θα δώσουν κίνητρα στους καταναλωτές για να ψωνίσουν. Δυστυχώς, η αγορά περνάει δύσκολες εποχές, αλλά νομίζω ότι όλο αυτό το κλίμα απαισιοδοξίας θα αλλάξει, ειδικά με τον ερχομό των γιορτών.
Νομίζω ότι ο κόσμος έχει σιγά-σιγά να ξεπερνάει το σοκ της οικονομικής κρίσης» καταλήγει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, Μανόλης Κουμαντάκης, δίνοντας ένα μήνυμα αισιοδοξίας.