Ο χαιρετισμός Αλιφιεράκη στα εγκαίνια της 12ης Πανελλήνιας έκθεσης τροφίμων και ποτών

Δημοσίευση: 05/03/2012 10:03
Συντάκτης: digitalcrete.gr
104 προβολές

Ο χαιρετισμός του κ. Μανώλη Αλιφιεράκη στα εγκαίνια της 12ης Πανελλήνιας έκθεσης τροφίμων και ποτών.

Φίλες και Φίλοι
Κυρίες και κύριοι,

Ο κλάδος τροφίμων και ποτών στη χώρα μας καλύπτει πρωτεύουσες και ζωτικές ανάγκες, ενώ παράλληλα στηρίζει άμεσα τους παραδοσιακούς ελληνικούς παραγωγικούς τομείς της γεωργίας, της κτηνοτροφίας, του τουρισμού και του εμπορίου. Στην Ελλάδα αποτελεί το μεγαλύτερο βιομηχανικό κλάδο, και η συνεισφορά του στην δημιουργία προστιθέμενης αξίας και απασχόλησης είναι ιδιαίτερα αυξημένη. Αποτέλεσε δε, για σειρά ετών σημείο αναφοράς της παραγωγικής δυναμικότητας και εξωστρέφειας, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην αναπτυξιακή πορεία και τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής οικονομίας. Ο κλάδος σήμερα απασχολεί το 22% των απασχολούμενων στη μεταποίηση, ενώ στη χώρα μας λειτουργούν περισσότερες από 1.400 επιχειρήσεις με μέσο όρο απασχολούμενων τα 61 άτομα ανά επιχείρηση. Και στην Κρήτη είναι ένας από τους πλέον αναπτυσσόμενους και δυναμικούς κλάδους, με σημαντική συνεισφορά στον τομέα της απασχόλησης, της παραγωγής αγαθών που καλύπτουν τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, αλλά και με ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες εξωστρεφούς ανάπτυξης.

Σήμερα, παρά την υφιστάμενη κρίση, ο κλάδος τροφίμων και ποτών είναι κερδοφόρος και με συνεχή ανάπτυξη. Είναι αλήθεια ότι έχουν συντελεστεί σημαντικές αλλαγές στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητάς του όπως για παράδειγμα στον Εξαγωγικό προσανατολισμό, στη μεγέθυνση επιχειρήσεων με προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων, σε συγχωνεύσεις, επενδύσεις στην έρευνα και τεχνολογία, προώθηση του ποιοτικού και επώνυμου προϊόντος, νέα σύγχρονα δίκτυα διανομών κλπ. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ για την πορεία των επενδυτικών δαπανών στο σύνολο της μεταποίησης στη χώρα μας φέτος και πέρυσι, ο κλάδος των τροφίμων και ποτών είναι ο μοναδικός για τον οποίο οι πρώτες προβλέψεις κάνουν λόγο για αύξηση των επενδύσεων το 2012 και, μάλιστα, σε ένα σημαντικό ποσοστό της τάξης του 12,2%. Η αύξηση αυτή, εφόσον οι προβλέψεις επιβεβαιωθούν, θα έρθει μετά την επίσης ανοδική –έστω και οριακά-  πορεία των επενδύσεων κατά 1,7% το 2011.

Είναι βέβαια σαφές ότι, πρέπει να γίνουν ακόμα πολλά, μια που ο συγκεκριμένος κλάδος άπτεται σημαντικών πρωτοβουλιών που πρέπει να αναληφθούν, τόσο στον πρωτογενή τομέα, όσο και στους υπόλοιπους τομείς της οικονομίας. Διεθνώς, ο κλάδος των τροφίμων και ποτών υφίσταται πιέσεις από την αύξηση του κόστους λόγω ζήτησης για διαφοροποιημένα, υψηλής ποιότητας και υγιεινά τρόφιμα, αλλά και τις αυξημένες απαιτήσεις των καταναλωτών και της νομοθεσίας σε θέματα υγιεινής, ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος. Στην Ελλάδα, οι πιέσεις που δέχονται οι επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών προέρχονται από το υψηλό κόστος αγροτικής παραγωγής λόγω των μικρών κλήρων αλλά και των δυσμενών όρων πληρωμής από τα δίκτυα διανομής και την απουσία εθνικού «brand name» στις διεθνείς αγορές. Για τον κλάδο τροφίμων και ποτών, αποτελεί, κυρίαρχο ζητούμενο η βελτίωση της λειτουργίας του ανταγωνισμού στην εγχώρια αγορά.

Φίλες και φίλοι,
Γνωρίζουμε πολύ καλά τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει τόσο ο κλάδος των τροφίμων και ποτών, όσο και οι τοπικές επιχειρήσεις γενικότερα. Το κλειδί και η απάντηση είναι η ενίσχυση της εξωστρέφειας τους. Ο Εκθεσιακός Θεσμός θεμελιώνει και προάγει την επιχειρηματική εξωστρέφεια, προκειμένου οι επιχειρήσεις να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στον εντεινόμενο διεθνή ανταγωνισμό και να ενισχύσουν τη θέση τους στις αγορές του εξωτερικού.

Ο κλάδος των τροφίμων μπορεί και αντιστέκεται παρά τη γενικότερη οικονομική συγκυρία και παρά τον έντονο διεθνή ανταγωνισμό που υφίσταται. Όμως πρέπει  να ενσωματώσει εγκαίρως και αποτελεσματικά τις τεχνολογικές εξελίξεις και να εκμεταλλευτεί τις προοπτικές που διανοίγονται για εξαγωγικές δραστηριότητες. Όλο και περισσότεροι Κρήτες επιχειρηματίες αντιλαμβάνονται ότι για να επιβιώσουν πρέπει να ξεφύγουν από τα στενά όρια της τοπικής αγοράς. Συχνά όμως η προσέγγιση ξένων αγορών είναι δύσκολη, ειδικά όταν η προσπάθεια είναι κατακερματισμένη και χωρίς συγκεκριμένη στόχευση. Ένας από τους αποτελεσματικότερους τρόπους ώστε να αναπτυχθεί επικοινωνία και επαφή, που στη συνέχεια θα οδηγήσει σε εμπορικές συνεργασίες για τις κρητικές επιχειρήσεις με ξένες ομολόγους τους, είναι η συμμετοχή σε εκθέσεις του εξωτερικού, και οι οργανωμένες επιχειρηματικές αποστολές. Σε αυτό το σημείο έρχεται να παίξει τον ρόλο του το Επιμελητήριο Ηρακλείου, συνεπικουρώντας τα υπόλοιπα όργανα της πολιτείας που εργάζονται προς την κατεύθυνση της τόνωσης των ελληνικών εξαγωγών.

Με αυτό το σκεπτικό, το Επιμελητήριο διοργανώνει επιχειρηματικές αποστολές όπου συμμετέχουν κρητικές επιχειρήσεις τροφίμων. Εκεί  επιχειρηματίες συζητούν πιθανές ευκαιρίες συνεργασίας, και συναντούνται με φορείς εμπορίου. Και το Επιμελητήριο Ηρακλείου δεν επαναπαύεται μόνο σ’ αυτό. Την επόμενη εβδομάδα πραγματοποιούμε το πρώτο παγκρήτιο forum προώθησης Κρητικών Προϊόντων στα Κρητικά ξενοδοχεία, μια εκδήλωση όπου προωθούνται και διευκολύνονται συνεργασίες μεταξύ παραγωγών και τυποποιητών με τοπικούς ξενοδόχους. Στο forum πραγματοποιούνται εξατομικευμένες συναντήσεις μεταξύ παραγωγών κρητικών προϊόντων και υπευθύνων αγορών των ξενοδοχείων. Σύντομα επίσης σκοπεύουμε να υλοποιήσουμε κι άλλες επιχειρηματικές αποστολές σε διάφορες χώρες του κόσμου και το Επιμελητήριο θα δώσει δυναμικά το παρόν και θα σταθεί στο πλάι κάθε κρητικού επιχειρηματία που θα θελήσει να συμμετάσχει.

Φίλες και φίλοι,
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, η εξαγωγική ταυτότητα μιας χώρας και κατ’ επέκταση ενός τόπου αποτελεί και το διαβατήριό της για την επιβίωση στην παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα. Μέσα από την ενίσχυση των εξαγωγών της η Κρήτη μπορεί να κερδίσει το κρίσιμο στοίχημα της ανταγωνιστικότητας, και ο εκθεσιακός θεσμός είναι συντονισμένος πάνω σε αυτό ακριβώς. Σε σχέση με την Έκθεση «Τροφίμων – Ποτών» είναι γνωστή σε όλους η επιτυχημένη της διαδρομή η οποία έχει συμπληρώσει ήδη μια δωδεκαετή πορεία και έχει αγκαλιαστεί από τους εκθέτες, τους επισκέπτες και τους φορείς. Το εν λόγω εκθεσιακό γεγονός διευρυμένο με παράπλευρες θεματολογίες όπως είναι ο ξενοδοχειακός εξοπλισμός αλλά και παράλληλες εκδηλώσεις, έχει να αναδείξει τις τάσεις στο χώρο της βιομηχανίας της διατροφής και έχει βοηθήσει πολλές τοπικές επιχειρήσεις να αποκτήσουν μακροπρόθεσμο πλεονέκτημα, στον βαθμό που διευρύνουν την εξωστρέφειά τους, βελτιώνοντας την ανταγωνιστική τους θέση τόσο στην τοπική αγορά όσο και τις αγορές του εξωτερικού.

Εύχομαι καλή επιτυχία στους εκθέτες και τους διοργανωτές.