Οι τουρίστες έρχονται αλλά δε... μένουν

Δημοσίευση: 13/06/2012 09:06
Συντάκτης: archived
116 προβολές

Σανίδα σωτηρίας για τον ελληνικό τουρισμό αποτελεί η κατακόρυφη αύξηση αφίξεων που καταγράφεται στα αεροδρόμια Χανίων, Θεσσαλονίκης και Σαντορίνης, την ώρα που η κατάσταση στον κλάδο χαρακτηρίζεται δραματική.

Το παράδοξο όμως της υπόθεσης είναι ότι, αν και έρχονται στα Χανιά περισσότεροι ξένοι τουρίστες, δεν επιλέγουν να μείνουν σε ξενοδοχειακές μονάδες του Νομού.

Χαρακτηριστικό της αρνητικής εικόνας, που καταγράφηκε το πρώτο τρίμηνο του 2012 στην Ελλάδα, είναι η μείωση των ταξιδιωτικών εισπράξεων κατά 70,3 εκατομμύρια ευρώ, όπως αποτυπώθηκε στα προσωρινά στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Τ.Ε.).

ΟΙ ΑΦΙΞΕΙΣ ΣΤΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου, οι αφίξεις ξένων τουριστών στα 13 μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας κατέγραψαν πτώση 5,1% το πρώτο πεντάμηνο του 2012, με το αεροδρόμιο της Ζακύνθου να αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη μείωση, σε ποσοστό 17,87%. Εξίσου μεγάλο πλήγμα δέχονται τα αεροδρόμια της Αθήνας, της Σάμου, της Μυκόνου και της Ρόδου.
Αντίθετα κατακόρυφη είναι η αύξηση των αφίξεων στα Χανιά (15,15%), με τη Θεσσαλονίκη και την Κέρκυρα να καταγράφουν εξίσου σημαντικά ποσοστά αύξησης των διεθνών τουριστικών αφίξεων.

'ΚΛΕΙΔΙ' ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ

Η μεγαλύτερη αύξηση αναφορικά με τα Χανιά καταγράφονται Μάρτιο και Απρίλιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Σ.Ε.Τ.Ε., φέτος τον Μάρτιο είχαμε 3.272 αφίξεις έναντι 269 τον αντίστοιχο μήνα του 2011. Τον Απρίλιο του 2012 είχαμε 33.554 αφίξεις έναντι 26.272 τον περυσινό Απρίλιο. Τον δε Μάιο οι αφίξεις έναντι της περυσινής χρονιάς αυξήθηκαν κατά 6.000 περίπου.

ΟΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ
Συνολικά σε όλη την Ελλάδα οι αφίξεις μειώθηκαν κατά 5,12%, ενώ αντίστοιχο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι ανταγωνιστές της χώρας μας στο πεδίο του τουρισμού.  
Το πρώτο τετράμηνο του 2012 η Ισπανία είχε 75.136 διεθνείς αφίξεις λιγότερες συγκριτικά με την περυσινή χρονιά. Από τον Ιανουάριο μέχρι τον Μάρτιο η Τουρκία είχε 233.265 διεθνείς αφίξεις λιγότερες έναντι του 2011. Αντίθετα, για το ίδιο χρονικό διάστημα, η Κροατία είχε αύξηση κατά 31.750.

ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΑΛΛΑ… ΔΕΝ ΜΕΝΟΥΝ
Μπορεί τα ποσοστά των αφίξεων να είναι αυξημένα, αλλά η αύξηση αυτή δεν αποτυπώνεται και στις διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία των Χανίων. Οπως ανέφερε στα 'Χ.Ν.' ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Νομού Χανίων, Μανώλης Γιαννούλης, «η εικόνα που έχουμε εμείς είναι αρνητική καθώς διαφαίνεται μια μείωση των διανυκτερεύσεων στα ξενοδοχεία της Ένωσής μας, η οποία ξεπερνά το 15%».
Ο κ. Γιαννούλης εκτίμησε ότι το παράδοξο αυτό φαινόμενο οφείλεται σε δύο παράγοντες. «Αφενός τα Χανιά αποτελούν πύλη εισόδου για τη δυτική Κρήτη, οπότε ένα κομμάτι των ξένων επισκεπτών κατευθύνεται και στο Ρέθυμνο. Αφετέρου, οι τουρίστες επιλέγουν να μείνουν σε άλλα καταλύματα, όπως για παράδειγμα σε ενοικιαζόμενες βίλες».
Σε κάθε περίπτωση πάντως οι ξενοδόχοι του Νομού δεν είναι ικανοποιημένοι από τη μέχρι τώρα πορεία του κλάδου καθώς έχουν ρίξει τις τιμές σε ικανοποιητικά επίπεδα, αλλά δεν βλέπουν ανταπόκριση.

ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ
Με τον τουριστικό κλάδο να αποτελεί 'ατμομηχανή' της τοπικής οικονομίας, συνεχίζονται οι προσπάθειες να προβληθεί το τουριστικό προϊόν της Κρήτης, ώστε σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης να παραμείνει ζωντανός ο κλάδος.
Σε αυτό στοχεύει και η δράση της 'Ανοιχτής Σύμπραξης Τουριστικής Ανάπτυξης' (Α.Σ.Τ.Α.), που δημιουργήθηκε τον Νοέμβριο του 2011 με τη συνεργασία επτά φορέων του Νομού Ηρακλείου.
Η Α.Σ.Τ.Α. στεγάζεται στο  Επιμελητήριο Ηρακλείου και στελεχώθηκε από υπαλλήλους του, χωρίς επιπλέον αμοιβή, με σκοπό να στηρίξει τους τοπικούς τουριστικούς επιχειρηματίες συντονισμένα και με οργανωμένο σχέδιο.
Χθες, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο πρόεδρος της Α.Σ.Τ.Α., Μανώλης Ζερβάκης, αναφέρθηκε εκτενώς στις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί στη διάρκεια των 6 μηνών λειτουργίας της εταιρείας. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ο.Λ.Η.,  Γιάννης Μπρας, επεσήμανε ότι η Α.Σ.Τ.Α. έχει κάνει ένα πρώτο ουσιαστικό βήμα αλλάζοντας το μοντέλο τουριστικής προβολής της Κρήτης. Ο διευθυντής της Α.Σ.Τ.Α., Μιχάλης Καθαράκης, αναφέρθηκε στις προτεραιότητες που έχει θέσει η μη κερδοσκοπική εταιρεία υπογραμμίζοντας ότι «εμείς προσπαθούμε να κάνουμε brand τον προορισμό ΚΡΗΤΗ και επενδύουμε στη στοχευμένη προβολή της».

Στην Α.Σ.Τ.Α. μέχρι σήμερα μετέχουν οι φορείς:

• Επιμελητήριο Ηρακλείου.
• Ενωση Επιχειρηματιών Ενοικιαζομένων Διαμερισμάτων και Δωματίων Ν. Ηρακλείου 'Η ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ'.
• Ενωση Ξενοδόχων Ηρακλείου.  
• Ενωση Ιδιοκτητών Τουριστικών Καταλυμάτων Δήμου Μαλίων.
• Οργανισμός Λιμένα Ηρακλείου.
• Ομοσπονδία Επιχειρηματιών Ενοικιαζομένων Διαμερισμάτων και Δωματίων Ανατολικής Κρήτης 'Κνωσός'.
• Εταιρεία FORTHCRS.