Ο στόχος του Χάιντς Χάιμζετ στα Έξι μεγάλα ερωτήματα της δυτικής μεταφυσικής είναι ρηξικέλευθος και συνάμα θεμελιακός: να οργανώσει το σύνολο του φιλοσοφικού προβληματισμού της δυτικής σκέψης, από την ελληνική αρχαιότητα ώς τη σύγχρονη εποχή, σε έξι κεντρικές θεματικές ενότητες, αναδεικνύοντας τα μείζονα ερωτήματα που κινούν τον προβληματισμό αυτό, και φέρνοντας στο φως, μέσα από μια πανοραμική προοπτική, τόσο τους προβεβλημένους όσο και τους λίγο ή πολύ αφανείς μαιάνδρους που σχημάτισε στην μακραίωνη πορεία του ο ευρωπαϊκός στοχασμός.
Έναν αιώνα σχεδόν μετά την πρώτη δημοσίευσή του, το βιβλίο εκδίδεται πλέον και στα ελληνικά από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
ΑΠΟ ΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ
Πρωτοδημοσιευμένο το 1922 και οργανωμένο πάνω στη βάση έξι μεγάλων θεματικών ενοτήτων, το βιβλίο αυτό αποτελεί ένα σχεδόν εξαντλητικό πανόραμα όλων όσα μπόρεσε να πει και να στοχαστεί η Δύση αναφορικά με τον Θεό, τον κόσμο και τον άνθρωπο, από την Αρχαιότητα ώς τους Νεότερους Χρόνους ή, ακριβέστερα, από το τέλος της Αρχαιότητας ώς τις απαρχές των Νεότερων Χρόνων.
Θα μπορούσε κανείς να αρκεστεί στο να θαυμάζει τη γνώση που επιδαψιλεύει ο συγγραφέας, την τόσο εντυπωσιακή σε όγκο και αυτοπεποίθηση• την πυκνότητα και την κομψότητα της γραφής του, καθώς ανασυγκροτεί τα διάφορα επιχειρήματα της ατέρμονης εκείνης διαμάχης στην οποία συνίσταται ο διάλογος μεταξύ των φιλοσόφων – βοηθούμενος βέβαια σε αυτό από την ηθελημένη αποφυγή κάθε είδους υποσημειώσεων και παραπομπών.
Το πράγμα όμως δεν σταματά εδώ. Ακόμη κι ο λιγότερο εξειδικευμένος αναγνώστης θα αντιληφθεί γρήγορα ότι τούτο το βιβλίο –βιβλίο δίχως προηγούμενο και δίχως όμοιό του– αποτελεί μια πρόκληση απέναντι στους επαγγελματίες ιστορικούς της φιλοσοφίας. Διότι αυτό που θέτει υπό αμφισβήτηση δεν είναι τίποτε άλλο παρά η κυρίαρχη αντίληψη αναφορικά με τις λεγόμενες «τομές» ή «επαναστάσεις» που υποτίθεται πως καθόρισαν την ιστορία της φιλοσοφίας.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
Ο Heinz Heimsoeth (1886-1975) σπούδασε φιλοσοφία στο Βερολίνο με τους Βίλχελμ Ντίλταϋ και Έρνστ Κασσίρερ, στο Μαρβούργο με τους Χέρμαν Κοέν καί Πάουλ Νάτορπ και στο Παρίσι με τον Ανρί Μπερξόν. Δίδαξε στα πανεπιστήμια του Μαρβούργου, της Καινιξβέργης και της Κολωνίας. Η ιστορικοφιλοσοφική του εργασία αποτελεί επιφανές δείγμα της παράδοσης της Problemgeschichte.
Σημαντικότερα έργα του: Metaphysik der Neuzeit (1929)• Metaphysische Voraussetzungen und Antriebe in Nietzsches «Immoralismus» (1955)• Transzendentale Dialektik: Ein Kommentar zu Kants Kritik der reinen Vernunft, 4 τόμοι (1966-1971).
Στα ελληνικά κυκλοφορεί το Εγχειρίδιο Ιστορίας της Φιλοσοφίας (3 τόμοι, μτφ. Ν. Μ. Σκουτερόπουλος, ΜΙΕΤ 1980) που συνέγραψε με τον Β. Βίντελμπαντ.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ | ISBN 978-960-524-342-5 | 15 X 23 εκ. | 416 σελ. | Λιανική τιμή: 25 €
Μετάφραση: Παπανικολάου Μιχάλης
Επιμέλεια: Σαμαρτζής Θάνος