Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ηρακλείου συνεχίζει την υλοποίηση δράσεων που προωθούν την περιβαλλοντική συνείδηση και την εξοικονόμηση ενέργειας στην νέα γενιά με τη συμμετοχή της ως εταίρος στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα με τίτλο: «50/50 EUROPEAN NETWORK OF EDUCATION CENTRES (Ευρωπαϊκό Δίκτυο Εκπαιδευτικών Κέντρων)».
Το πρόγραμμα ξεκίνησε να εφαρμόζεται το Μάιο του 2009 και αυτήν τη
στιγμή βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Οι χώρες που συμμετέχουν είναι:
Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Σλοβενία, Ουγγαρία, Πολωνία,
Γερμανία και Φιλανδία. Την Ελλάδα εκπροσωπεί η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση
Ηρακλείου.
Tο πρόγραμμα στοχεύει να εφαρμόσει τη μεθοδολογία 50/50, σε 55 σχολικές
μονάδες της Ευρώπης από τις 9 χώρες που συμμετέχουν, δημιουργώντας ένα
ευρωπαϊκό δίκτυο σχολείων για την εξοικονόμηση ενέργειας και την
καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Η Νομαρχία Ηρακλείου είναι υπεύθυνη
για το συντονισμό και την επίβλεψη της δημιουργίας του Δικτύου των 55
σχολείων, την προετοιμασία της παρουσίασης του προγράμματος και της
μεθοδολογίας υλοποίησής του στα αγγλικά, την οργάνωση και εφαρμογή του
προγράμματος σε 4 σχολεία στο νομό Ηρακλείου και την οργάνωση και
φιλοξενία της τελικής διακρατικής συνάντησης όλων των εταίρων το 2012.
Τελικός στόχος των σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι η
ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης στους μαθητές για την εξοικονόμηση
ενέργειας και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Τα σχολεία είναι ο
ιδανικός χώρος για την προώθηση της ενεργειακής βιωσιμότητας,
διασφαλίζοντας ότι οι μελλοντικές γενιές θα καταναλώνουν ενέργεια με
υπευθυνότητα, ενώ συγχρόνως θα επηρεάζουν και τις οικογένειες τους.
Η βασική ιδέα του προγράμματος 50/50 είναι ότι το 50% της εξοικονόμησης
ενέργειας που επιτυγχάνεται από τα μέτρα ενεργειακής απόδοσης που
λαμβάνονται από τους μαθητές, επιστρέφονται ως οικονομική μεταφορά. Το
υπόλοιπο 50% θα είναι μια καθαρή αποταμίευση επί των λογαριασμών για
αυτόν που πληρώνει τους λογαριασμούς. Το αποτέλεσμα είναι ότι ο καθένας
κερδίζει. Το σχολείο βελτιώνει τις δυνατότητες εφαρμογής στην κατανάλωση
ενέργειας, οι τοπικές αρχές έχουν μικρότερο ενεργειακό κόστος και η
κοινωνία ωφελείται, λόγω της μείωσης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Τη σημαντικότητα του προγράμματος για την ανάπτυξη περιβαλλοντικής
συνείδησης στους μαθητές επεσήμανε η Νομάρχης Ηρακλείου κ. Βαγγελιώ
Σχοιναράκη - Ηλιάκη η οποία ανέφερε: «Η υλοποίηση ευρωπαϊκών
προγραμμάτων είναι πολύ σημαντική, γιατί δίνει την ευκαιρία στους
πολίτες του νομού να ανταλλάξουν απόψεις σε σημαντικά θέματα με άλλες
περιφέρειες της Ευρώπης, ιδιαίτερα όταν αφορούν στο χώρο της
εκπαίδευσης και τη μεταφορά εμπειριών προς τα παιδιά. Ως Νομαρχιακή
Αυτοδιοίκηση Ηρακλείου βρισκόμασταν πάντα δίπλα στους εκπαιδευτικούς για
την υλοποίηση τέτοιων δράσεων και θεωρούμε το πρόγραμμα πολύ σημαντικό
υπό το πρίσμα και των προβλημάτων που παρατηρούνται σε θέματα ενέργειας
και κλιματικής αλλαγής. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι υπάρχει μια πολύ
καλή συνεργασία μεταξύ όλων των φορέων, αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού,
εκπαιδευτικών και γονιών. Οι άνθρωποι από το χώρο της Πρωτοβάθμιας και
Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γνωρίζω ότι δουλεύουν με μεράκι και έχουμε
τα θετικότερα αποτελέσματα. Παράλληλα υπάρχει σωστός σχεδιασμός από τους
υπηρεσιακούς παράγοντες της Νομαρχίας, οι οποίοι δίνουν πάντα το
καλύτερο κομμάτι του εαυτού τους.
Μέσα από το πρόγραμμα προωθείται η αλλαγή νοοτροπίας στο θέμα της
ενέργειας και του περιβάλλοντος, και όλοι όσοι προερχόμαστε από το χώρο
της εκπαίδευσης καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό είναι να ξεκινούν τέτοιες
δράσεις στα σχολεία, καθώς τα παιδιά αποτελούν και τους καλύτερους
δέκτες θετικών μηνυμάτων και πρακτικών. Σημαντικό είναι επίσης το
γεγονός ότι το υλικό που θα καταγραφεί θα μπορεί να αξιοποιηθεί όχι μόνο
σε επίπεδο Νομού αλλά και συνολικότερα σε επίπεδο Κρήτης».
Στόχοι του προγράμματος EURONET 50/50 είναι:
• Να υπάρξει εξοικονόμηση ενέργειας με αλλαγή της συμπεριφοράς των
μαθητών σε συνδυασμό με μικρά μέτρα συντήρησης στα σχολεία.
• Να αλλάξει η συμπεριφορά των μαθητών μέσα από την εκπαίδευση
σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος και του κλίματος ειδικότερα,
καθώς επίσης και δίνοντας τους έναν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη ιδεών
και μέτρων για εξοικονόμηση ενέργειας στο σχολείο τους και την διάχυση
των πληροφοριών αυτών στις οικογένειες τους και στην ευρύτερη κοινωνία.
Από το Σεπτέμβριο του 2009 άρχισε σε όλες τις χώρες η αναζήτηση των
σχολείων που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα και θα δημιουργήσουν το Δίκτυο
Σχολείων του 50/50. Το συντονισμό και την ευθύνη όλης αυτής της
διαδικασίας είχε με βάση τη σύμβαση του προγράμματος η Ελλάδα και όλη η
διαδικασία ολοκληρώθηκε με επιτυχία.
Τον Οκτώβριο του 2009 πραγματοποιήθηκε η επιλογή των 4 σχολείων από το
νομό Ηρακλείου που συμμετέχουν στο πρόγραμμα: 2 Δημοτικά Σχολεία (το 2ο
Δημοτικό Σχολείο Αρχανών και το 40ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου και 2
Γυμνάσια (το 3ο Γυμνάσιο Ηρακλείου και το 10ο Γυμνάσιο Ηρακλείου).
Την περυσινή σχολική χρονιά το πρόγραμμα εφαρμόστηκε πιλοτικά και τη
φετινή το πρόγραμμα εφαρμόζεται συστηματικά και στα 4 σχολεία. Στα
πλαίσια αυτά πραγματοποιήθηκαν ενεργειακές μελέτες και για τα 4 σχολικά
κτίρια από εξειδικευμένο μηχανικό, ο οποίος θα παρακολουθεί την εξέλιξη
του προγράμματος μέχρι το τέλος του.
Για την καλύτερη υλοποίηση του προγράμματος πραγματοποιήθηκαν
ενημερώσεις στα σχολεία που συμμετέχουν. Πιο συγκεκριμένα, ο Συντονιστής
του προγράμματος κ. Αποστολάκης Δημήτριος, Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης στην Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Ηρακλείου και η κ. Σφακιανάκη
Μαρία Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης
Ν. Ηρακλείου, συντονίστρια των Γυμνασίων, ενημέρωσαν:
Στις 13 Οκτωβρίου 2010 το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων του 10ου Γυμνασίου Ηρακλείου.
Την Παρασκευή 19 Νοεμβρίου την Ενεργειακή Ομάδα του 3ου Γυμνασίου για τις μεθοδολογία του προγράμματος (μετρήσεις θερμοκρασίας, φωτισμού με ειδικά όργανα).
Στις 22 Νοεμβρίου την Ενεργειακή Ομάδα του 10ου Γυμνασίου.
Στις 29 Νοεμβρίου την Ενεργειακή Ομάδα του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αρχανών και
Στις 7 Δεκεμβρίου την Ενεργειακή Ομάδα του 40ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Η ενεργειακή ομάδα κάθε σχολείου αποτελείται από τον Διευθυντή, ένα ή δύο εκπαιδευτικούς, και την ομάδα των μαθητών. Οι ενεργειακές ομάδες (μαθητές) των σχολείων έχουν ήδη ενημερώσει όλους τους μαθητές του σχολείου τους για το πρόγραμμα αυτό και έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες για την ευαισθητοποίηση όλης της σχολικής κοινότητας. Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων θα φορούν ειδικά καπέλα για να αναγνωρίζονται από του υπόλοιπους μαθητές. Στα σχολεία έχουν αναρτηθεί πίνακες ανακοινώσεων για να ενημερώνονται οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές όλου του σχολείου για τις καθημερινές δραστηριότητες.
Κατά την εξέλιξη του προγράμματος οι μαθητές μπορούν να προτείνουν μικρές παρεμβάσεις στο σχολικό κτίριο, όπως σωστή ρύθμιση του θερμοστάτη του καυστήρα, τοποθέτηση λαμπτήρων εξοικονόμησης ενέργειας και ασημένιων φύλλων αλουμινίου στα σώματα των καλοριφέρ και ακόμα κάλυψη με αυτοκόλλητες ταινίες στα παράθυρα και τις πόρτες που δεν κλείνουν καλά.
Έχει δημιουργηθεί σχετικός ιστότοπος (www.euronet50-50.eu), όπου υπάρχουν πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα, αναρτώνται οι δράσεις, και οι εκδηλώσεις των σχολείων όλων των χωρών, με σκοπό την ανταλλαγή πληροφοριών και βέλτιστων πρακτικών από όλες τις χώρες και κάθε σχολείο έχει το δικό του Blog, όπου οι ίδιοι οι μαθητές μπορούν να αναρτούν όλες τις δραστηριότητες που έχουν σχέση με το πρόγραμμα.
Η τελική συνάντηση του προγράμματος με την συμμετοχή όλων των εταίρων και των σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, θα πραγματοποιηθεί στο Ηράκλειο το Φεβρουάριο του 2012, όπου θα παρουσιαστούν και τα αποτελέσματα του προγράμματος.