Ο περιφερειάρχης Κρήτης, κ. Σταύρος Αρναουτάκης, καθώς και ο γενικός γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, κ. Θ. Καρούντζος, ανακοίνωσαν χθες ότι ήρθε επιτέλους η ώρα, το όνειρο του Ελευθερίου Βενιζέλου καθώς και η ανάγκη όλων των Κρητικών και των επισκεπτών της Κρήτης να μπορούν να μετακινούνται εύκολα, γρήγορα και οικονομικά, από το ένα άκρο της έως το άλλο, να γίνει πραγματικότητα, με την κατασκευή σιδηροδρόμου για την αμαξοστοιχία με το όνομα ´TALOS´.
Η λειτουργία του σιδηροδρόμου, που θα ενώνει το ένα άκρο της Κρήτης με το άλλο, θα έχει ως συνέπεια, να μειωθούν οι χρονοαποστάσεις, να μειωθεί αισθητά η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας με ρύπους, ενώ τα οφέλη στην οικονομία και κυρίως στην ανάπτυξη του τουρισμού θα είναι εντυπωσιακά. Επίσης, η λειτουργία του θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν δραστικά τα τροχαία ατυχήματα εφόσον θα αποσυμφορηθεί η κυκλοφορία στον Β.Ο.Α.Κ., μέρη του οποίου, σύμφωνα με πρόσφατη επίσημη ανακοίνωση της Τροχαίας, συγκαταλέγονται ανάμεσα στα δέκα πιο επικίνδυνα σημεία του εθνικού δικτύου της χώρας.
Επιπλέον, το τρένο με το χαμηλό εισιτήριο θα είναι η απάντηση στην ολοένα αυξανόμενη άνοδο της τιμής της βενζίνης, που καθιστά απαγορευτική τη μετακίνηση με Ι.Χ. Η μελέτη που έχει ετοιμάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μεταφορών προτείνει την υλοποίηση μαγνητικού τρένου στην Κρήτη, το οποίο θα τέμνει οριζοντίως από ανατολή προς δύση όλη την Κρήτη και με τα Ferries θα είναι δυνατή η μετάβαση από την Κίσαμο στην Καλαμάτα και απευθείας από εκεί με το Ionianrail στην Τεργέστη Ιταλίας, μέσω Αλβανίας, Μαυροβουνίου και Κροατίας.
Από την Τεργέστη ο δρόμος είναι ανοιχτός για όλη την Ευρώπη και τη Ρωσία. Το τρένο αυτό θα μεταφέρει και εμπορεύματα. Για όλους εσάς που θα απολαμβάνετε το ταξίδι με τρένο, η ΑΝΕΚ Lines, η Minoan Lines, η Blue Star Ferries, η Superfast Ferries, η European Sealines, η Agoudimos Lines και η Endeavor Lines ως μέλη της Διεθνούς Ενωσης Σιδηροδρόμων (UIC) θα συμμετάσχουν ως Bonus Partners στην υλοποίηση αυτού του Project. Η διαδρομή του τρένου θα ξεκινά από τη Ζάκρο της Σητείας και διασχίζοντας όλη την Κρήτη, με σταθμούς στις πόλεις και την ενδοχώρα, θα φτάνει μέχρι το Ελαφονήσι Χανίων. Σταθμός επιβίβασης για την Ευρώπη θα υπάρχει στο Καστέλλι Κισάμου, όπου θα διαμορφωθεί αποβάθρα μεταφοράς των βαγονιών σε ειδικά διαμορφωμένα Ferries, τα οποία θα αποβιβάζονται στην Καλαμάτα και θα έχουν τελικό προορισμό την Τεργέστη.
Ο κ. Αρναουτάκης επεσήμανε ότι «ανάπτυξη δεν είναι μόνο οι αυτοκινητόδρομοι. Επίκαιρη στρατηγική ανάπτυξης πρέπει να σημαίνει στρατηγική αποσυμφόρησης δρόμων και αποδέσμευσης εκτάσεων από την αντιαισθητική και αντιλειτουργική παντοκρατορία του αυτοκινήτου. Ανάπτυξη πρέπει να σημαίνει στρατηγική απορρύπανσης και οικονομικής διαχείρισης των φυσικών πόρων, στρατηγική αποτροπής της κλιματικής καταστροφής και κοινωνική μέριμνα σε αντιδιαστολή με την προώθηση κάποιων ιδιωτικών συμφερόντων που μας έχουν οδηγήσει στο σημερινό αδιέξοδο. Αυτή άλλωστε είναι η ´πράσινη ανάπτυξη´ και η πολιτική μας που έχει ως κέντρο όχι μόνο τον άνθρωπο, αλλά σέβεται το περιβάλλον, προωθεί τον πολιτισμό και στηρίζει την οικονομία πάνω σε υγιείς και βιώσιμους όρους. Το τρένο είναι το ασφαλέστερο και φιλικότερο προς το περιβάλλον Μέσο Μαζικής Μεταφοράς και ταυτόχρονα το οικονομικότερο».
Ο κ. Θανάσης Καρούντζος, μεταξύ άλλων, τόνισε: «Η Κρήτη είναι δυόμισι φορές μεγαλύτερη σε χρονοαποστάσεις από ότι ολόκληρη η Γαλλία, που διαθέτει εθνικό δίκτυο σιδηροδρόμων. Ακόμη και η Κορσική που μοιάζει με την Κρήτη έχοντας παρόμοια φυσιολογία εδάφους, έχει σιδηρόδρομο εδώ και πολλά χρόνια, που μάλιστα έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του τουρισμού. Η μεγάλη πύλη εισόδου του πολιτισμού και της αισθητικής σε τούτη τη χώρα υπήρξε ο σιδηρόδρομος. Αυτό δεν πρέπει ποτέ να το ξεχνάμε».
Τα μαγνητικά τρένα
Τα μαγνητικά τρένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε χαμηλές ταχύτητες (μικρότερες από 100 χλμ./ώρα) για μικρές αποστάσεις σε αστικές περιοχές, σύνδεση πόλεων με αεροδρόμια, λιμάνια κ.λπ. Τέτοια περίπτωση αποτελεί το μαγνητικό τρένο του Μπέρμινχαμ της Αγγλίας, που από το 1984 συνδέει τον σταθμό με το αεροδρόμιο της πόλης. Ωστόσο, στα μέσα της δεκαετίας του 1990 το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στα μαγνητικά τρένα υψηλής ταχύτητας για κάλυψη μεγάλων αποστάσεων. Το 1994 αποφασίστηκε η κατασκευή τροχιάς 284 χλμ. για την εισαγωγή μαγνητικού τρένου για τη σύνδεση του Αμβούργου με το Βερολίνο. Για την υπέρβαση του υψηλού κόστους του νέου δικτύου θα χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία Seraphim (Segmented Rail Ρhased Ιnductiοn Μοtοr), που αποτελεί συνδυασμό μαγνητικής προώθησης και τροχών, διαφέρει δηλαδή από το καθεαυτό μαγνητικό τρένο στο ότι δεν ανυψώνεται, είναι, όμως, δυνατό να κινείται στις ήδη υπάρχουσες συμβατικές σιδηροτροχιές. Οι τροχοί στην περίπτωση των τρένων τύπου Seraρhim δεν χρησιμεύουν για την κίνηση του οχήματος, απλά το κατευθύνουν, έτσι ώστε η διαθέσιμη ισχύς από τα μαγνητικά πεδία να καταναλώνεται στην προώθηση.