Χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα αποδείχθηκαν οι εκπτώσεις για τους επιχειρηματίες αλλά και τους καταναλωτές στα Χανιά, με τη μείωση της αγοραστικής κίνησης να αγγίζει τον Φεβρουάριο το 38%.
Aρκετοί μάλιστα επιχειρηματίες, όπως δήλωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Παναγιώτης Ζερβουδάκης, βρίσκονται μία ανάσα από το 'λουκέτο', αδυνατώντας να ανταποκριθούν στα αυξημένα λειτουργικά έξοδα σε συνδυασμό με το 'πάγωμα' της αγοράς.
Παράλληλα, καταστηματάρχες από τον χώρο της ένδυσης περιέγραψαν το αδιέξοδο που οδηγείται η αγορά καθώς τα μέτρα αντί να οδηγούν στην οικονομική ανάπτυξη και στην αναθέρμανση της εμπορικής κίνησης παρασύρουν τον επιχειρηματικό κόσμο στην ύφεση.
«ΚΑΘΕ ΠΕΡΥΣΙ ΚΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ»
Κάθε πέρυσι και καλύτερα φαίνεται ότι ισχύει για τον εμπορικό κόσμο των Χανίων, αφού η πτώση της κίνησης στην αγορά δεν έχει τέλος.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Χανίων Παναγιώτης Ζερβουδάκης τόνισε σχετικά ότι οι εκπτώσεις που ολοκληρώθηκαν προχθές δεν έφεραν δυστυχώς τα αναμενόμενα αποτελέσματα για την τοπική οικονομία.
«Με βάση τη μηνιαία έρευνα που κάνει ο Εμπορικός Σύλλογος, με τυχαία δειγματοληψία 50 επιχειρηματιών, αυτό που προέκυψε είναι μείωση 38% σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2011. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι αυτό το ποσοστό έρχεται να προστεθεί στο -30% του Ιανουαρίου, ενώ ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι για πρώτη φορά κανένας από τους 50 συναδέλφους που ρωτήθηκαν όχι απλώς δεν είχε αύξηση αλλά ούτε καν κινήθηκε ο τζίρος του στα περυσινά επίπεδα. Και οι 50 είχαν μείωση», τόνισε ο κ. Ζερβουδάκης.
Σε ό,τι αφορά τις αιτίες, ο κ. Ζερβουδάκης επεσήμανε ότι πέρα από την οικονομική δυστοκία των καταναλωτών σημαντικό ρόλο έχει παίξει και η ψυχολογία.
«Ο κόσμος έχει οικονομική δυστοκία και παράλληλα έχει τρομάξει από τα νέα μέτρα, φοβάται το αύριο και ότι θα έρθουν και άλλα μέτρα. Αυτό έχει ως συνέπεια να είναι πάρα πολύ δυστακτικός. Δεν μπαίνει στα μαγαζιά καθόλου. Δεν τον ενδιαφέρει πλέον πόσο φθηνά πουλάς καθώς δεν θέλει να βγάζει χρήματα από την τσέπη του», ανέφερε σχετικά και πρόσθεσε πως για την αναθέρμανση της αγοράς χρειάζονται μέτρα σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από αυτά που ήδη λαμβάνονται: «Χρειάζεται μείωση του ΦΠΑ και αύξηση της καταναλωτικής δύναμης του κόσμου. Αυτά μπορεί να ακούγονται άτοπα αυτή τη στιγμή που πάλι συζητάται να κοπούν ο 13ος και 14ος μισθός αλλά αυτά είναι που πρέπει να γίνουν. Πρέπει να καταλάβουν ότι οι αποφάσεις που παίρνουν είναι προς τη λάθος κατεύθυνση. Αντί δηλαδή να είναι προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης είναι προς την κατεύθυνση της ύφεσης. Δεν έχουμε δει καμία απόφαση να δίνει κάποια ελπίδα εδώ και μήνες ολόκληρους», τόνισε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου και συμπλήρωσε ότι η οικονομική ασφυξία έχει φέρει στα πρόθυρα του 'λουκέτου' πολλές επιχειρήσεις.
«Θεωρώ δεδομένο ότι αρκετοί βρίσκονται κοντά στο 'λουκέτο'. Είναι αρκετοί αυτοί που είχαν βάλει ως χρονικό όριο τις εκπτώσεις και πρόκειται να κλείσουν. Υπάρχουν άλλοι που έχουν βάλει ως χρονικό όριο την καλοκαιρινή σεζόν για να δούνε πώς θα πάνε. Σίγουρα είναι πολλές επιχειρήσεις που είναι στα όριά τους και μένουν ανοιχτές μόνο και μόνο για τα καθημερινά, για τα 30 - 40 ευρώ που πάνε για τρόφιμα στο σπίτι ή στη βενζίνη του αυτοκινήτου, χωρίς να μπορούν να ανανεώσουν το εμπόρευμά τους», είπε ο κ. Ζερβουδάκης και κατέληξε καλώντας τους Χανιώτες να στηρίξουν τις τοπικές επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες όπως είπε προχωρούν μέσα στον Μάρτιο σε δεκαήμερα προσφορών.
Γιώργος Τοπολιανάκης
Η πτώση αγγίζει το 30 - 40% αυτή τη στιγμή σε σχέση με πέρυσι που ήταν πάλι πεσμένη χρονιά. Φυσικά και δεν είμαστε ικανοποιημένοι από τις εκπτώσεις. Δυστυχώς έχουν κάνει αφαίμαξη στον κόσμο και δεν θα βγει στην αγορά για να δώσει τα χρήματά του. Υπάρχει ένας φόβος για το τι θα γίνει με συνέπεια να είναι συγκρατημένοι οι καταναλωτές, ενώ την ίδια στιγμή πληρώνουν τους έξτρα φόρους που έχουν βάλει. Ένα παραπάνω ο καιρός φέτος που πολλοί έδωσαν τα χρήματά τους στο πετρέλαιο για να ζεσταθούν.
Αυτό που χρειαζόμαστε είναι αναπτυξιακά μέτρα και επίσης να μειωθούν τα έξοδα των επιχειρήσεων. Το κράτος πρέπει να βάλει νερό στο κρασί του, να καταλήξει κάπου ώστε να μπορούμε κι εμείς να κάνουμε ένα προγραμματισμό για τι, πότε και πού θα πληρώνουμε. Ευελπιστούμε το καλοκαίρι σε μια καλύτερη ποιότητα τουρισμού γιατί αυτό θα μας σώσει και όχι η ποσότητα. Οι έμποροι ας προσπαθήσουν να βοηθήσουν όσο περισσότερο μπορούν τον κόσμο αλλά και οι καταναλωτές να στηρίξουν τα ντόπια καταστήματα για να κινείται το χρήμα μέσα στην πόλη μας.
Αδαμάντιος Καραχάλιος
Δεν ήταν καλές οι εκπτώσεις παρ? όλο που είχε κρύο και υποτίθεται ότι ο κόσμος θα ψώνιζε για να ντυθεί. Η μεγάλη κακοκαιρία όμως έδιωξε τον κόσμο από την αγορά και κυρίως η κακή ψυχολογία εξαιτίας όλων αυτών που ακούγονται. Παρ? όλο που όταν ξεκίνησαν οι εκπτώσεις υπήρχε μια δυναμική στη συνέχεια πάγωσε η αγορά και ειδικά τις τελευταίες 15 ημέρες.
Αυτό που χρειάζεται για να αναστραφεί η κατάσταση είναι καλή ψυχολογία. Να σταματήσει όλο αυτό που γίνεται μέσω τηλεοράσεων. Ο κόσμος να ξεφύγει από αυτό και να βγει να ψωνίσει. Βέβαια νομίζω ότι τώρα δεν έχει και τη δυνατότητα να ψωνίσει και σίγουρα όλοι αυτοί που αποφασίζουν πρέπει να δημιουργήσουν ανάπτυξη στη χώρα για να πάρουμε μπροστά.
Παναγιώτα Χίνου
Σίγουρα η κίνηση δεν ήταν η αναμενόμενη και υπολογίζουμε ότι ήταν 35 - 40% κάτω σε σχέση με πέρυσι που ήταν επίσης μια κακή χρονιά. Τα 'χαράτσια', το γεγονός ότι ο κόσμος είναι φοβισμένος κ.λπ. επιβάρυναν την αγορά. Ο κόσμος έχει μειωμένα έσοδα και αυξημένα έξοδα οπότε φυσιολογικά υπάρχει αδυναμία για ψώνια και ο φόβος για το αύριο.
Αυτό που χρειάζεται είναι μείωση όλων των φόρων. Πρώτα από όλα ο ΦΠΑ. Δεύτερον χρειάζονται όχι μειώσεις αλλά αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις. Τα φάρμακα, η υγεία, τα πάντα, όλα βλέπουμε να περικόπτονται και να αδυνατεί ο κόσμος ακόμα και την υγεία του να κοιτάξει. Όπου και να πιάσεις σίγουρα θέλει το αντίθετο από αυτό που γίνεται. Και βέβαια απαιτούνται και κάποια 'Οχι', πολύ δυνατά 'Οχι', πλέον.
Παναγιώτης Μπαρμπόπουλος
Τις εκπτώσεις τις περίμενε ο κόσμος. Είχε βγει από τα Χριστούγεννα να πάρει τα βασικά δώρα και περίμενε τώρα για να ψωνίσει για τον εαυτό του. Από εκεί και πέρα οι εκπτώσεις ξεκίνησαν καλά, με τον κόσμο να ψωνίζει τα απολύτως αναγκαία και όχι εξτρα πράγματα και μέχρι τέλος Γενάρη κινήθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα, αν και ελαφρώς μειωμένα σε σχέση με πέρυσι. Όταν μπήκε ο Φλεβάρης τα πράγματα ήταν περισσότερο υποτονικά και σε συνδυασμό με την καταιγίδα των μέτρων που ακούγονται στα Μέσα ο κόσμος μαζεύτηκε περισσότερο.
Όλες αυτές οι μειώσεις στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα έχουν παίξει καταλυτικό ρόλο στην ψυχολογία του και επιμένουμε ως Εμπορικός Σύλλογος και επιχειρηματίες ότι είναι λάθος αυτή η κίνηση. Τα χρήματα αυτά είναι τζίρος που αφαιρείται αποκλειστικά από την αγορά. Αυτό που θα έπρεπε να κάνουν είναι να μειώσουν τις ασφαλιστικές εισφορές που είναι υπέρογκες για μια επιχείρηση και να διοχετεύσουν κάποια ίσως 'χασούρα' από τις εισφορές στους εργαζόμενους, ώστε να τονωθεί η αγοραστική δύναμη και να εισπράξει και το κράτος έσοδα. Το θέμα δεν είναι το μισθολογικό κόστος είναι το μη μισθολογικό κόστος το οποίο είναι πολύ μεγάλο και αυξάνεται συνεχώς.