Τις αντιδράσεις των τοπικών φορέων της αγοράς, αλλά και των συνδικαλιστών αναμένεται να βρει μπροστά του το νέο νομοσχέδιο για την επαγγελματική ελευθερία που προωθεί η κυβέρνηση.
Όμως και οι ιδιωτικοί υπάλληλοι του Ηρακλείου εκφράζουν τη σθεναρή αντίθεσή τους στην οποιαδήποτε επιβάρυνση των εργαζομένων, με σχετικό ψήφισμα που κατέθεσαν προχθές στα γραφεία του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου.
Ήδη έχει ξεκινήσει ο διάλογος για αλλαγές στη λειτουργία της αγοράς με μία πολύωρη συζήτηση στην Αθήνα στα γραφεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), που πραγματοποιήθηκε προχθές και από την αρχή της διαφάνηκε η διαφορά των απόψεων.
Κατά τη διάρκειά της κάποιοι εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών φορέων δεν θέλησαν καν να συζητήσουν τη διεύρυνση του ωραρίου, ενώ κάποιοι άλλοι διαφώνησαν με τις Κυριακές. Η ίδια κατάσταση όμως ισχύει και με τους εκπροσώπους των εμπόρων, κάποιοι από τους οποίους επικρότησαν τη διεύρυνση του ωραρίου και τη λειτουργία των καταστημάτων και τις Κυριακές, ενώ κάποιοι άλλοι διαφώνησαν με αυτό το μέτρο, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι πρόκειται για… ημίμετρο και θα εξυπηρετήσει τις επιχειρήσεις μόνο βραχυπρόθεσμα και όχι σε βάθος χρόνου, που είναι και το ζητούμενο.
Την ίδια στάση φαίνεται πως κρατά και η Ομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Νομού Ηρακλείου (ΟΕΒΕΝΗ), τονίζοντας ότι αν η κυβέρνηση προχωρήσει στην επαγγελματική ελευθερία χωρίς κανόνες, θα επιφέρει ένα ακόμη μεγαλύτερο πλήγμα στις επιχειρήσεις, ειδικά στις μικρές.
Από την άλλη μεριά, ο Εμπορικός Σύλλογος Ηρακλείου, εκφράζει την αντίθεσή του τόσο στις Κυριακές, ενώ τονίζει ότι η όποια ρύθμιση για την απελευθέρωση του ωραρίου πρέπει να γίνει με βάση ανθρώπινους παράγοντες, ενώ παράλληλα τονίζει την ικανοποίησή του ως προς το άνοιγμα του διαλόγου που αφορά στο πλαίσιο λειτουργίας του λιανικού εμπορίου.
Νομοσχέδιο
Ωστόσο το υπουργείο Ανάπτυξης φαίνεται να προωθεί μέσω του σχετικού νομοσχεδίου του την πλήρη απελευθέρωση του ωραρίου των καταστημάτων ακόμη και τις Κυριακές, την απελευθέρωση των προσφορών και των περιόδων των εκπτώσεων, την κατάργηση κάθε περιορισμού στις άδειες λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, τη χωροταξία των εμπορικών επιχειρήσεων, το καθεστώς λειτουργίας ειδικών εμπορικών επιχειρήσεων (στοκατζίδικα κ.τ.λ.). Μάλιστα με την επαγγελματική ελευθερία αναμένεται να υιοθετείται και η οδηγία Μπολκενστάιν για την ελεύθερη εγκατάσταση όλων των επαγγελματιών στην Ελλάδα.
Ηδη το υπουργείο εξετάζει σε συνεργασία με την τρόικα τις νομοθετικές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν ώστε να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών για δύο λόγους: Πρώτον, να αυξηθεί η απασχόληση και δεύτερον, να υποχωρήσει ο πληθωρισμός που βρίσκεται στο 5,2%, το υψηλότερο επίπεδο της Ευρωζώνης.
«Παγκρήτια Ένωση Εμπόρων Α.Ε.»
Μέσα σε αυτό το κλίμα αναταραχής που επικρατεί στους κύκλους της αγοράς, η συμμετοχική εταιρία των εμπόρων όλης της Κρήτης, κάνει πια τα πρώτα της βήματα, με νομική υπόσταση. Έτσι, χθες υπογράφηκε το καταστατικό από 131 συνολικά εταίρους από όλο το νησί. Ανάμεσά τους φυσικά συμπεριλαμβάνονται και οι Εμπορικοί Σύλλογοι από τους τέσσερις νομούς της Κρήτης.
Η εταιρία με την επωνυμία «Παγκρήτια Ένωση Εμπόρων Α.Ε.» φιλοδοξεί να εξυπηρετεί τις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού, το πολύ μέχρι τα μέσα του 2012, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, Μανόλη Κουμαντάκη.
«Σήμερα (χθες) υπογράψαμε το καταστατικό της εταιρίας από 131 επιχειρηματίες από όλη την Κρήτη. Ξεκινάμε πλέον τη διαδικασία για την εκλογή του Διοικητικού Συμβουλίου, το οποίο αμέσως θα αναλάβει δράση για να υλοποιήσει το στόχο που έχουμε θέσει», αναφέρει ο ίδιος στην «Τ».
Πρόκειται για μία εναλλακτική πρόταση για τους καταναλωτές, προκειμένου οι τοπικές επιχειρήσεις να τους προσφέρουν φθηνότερα και ποιοτικά προϊόντα, αλλά ταυτόχρονα να εξασφαλίσουν και τη βιωσιμότητά τους.
Στόχος αυτού του πολυκαταστήματος θα είναι να ενώσει τους εμπόρους της Κρήτης, ώστε ως σύνολο πλέον να αντιμετωπίσουν ευκολότερα και αποτελεσματικότερα τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, μην έχοντας ως μόνη λύση το κλείσιμο της επιχείρησής τους. Ταυτόχρονα, στόχος είναι να κερδίσουν και πάλι την εύνοια και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, στους οποίους θα μπορούν πλέον να προσφέρουν φθηνότερα και ποιοτικότερα προϊόντα, χωρίς να αναγκάζονται να έχουν ζημία.
Όσο για τα προϊόντα, η σκέψη είναι να μην περιοριστούν μόνο σε είδη ένδυσης και υπόδησης, αλλά να καλύπτουν όσο το δυνατόν περισσότερες ανάγκες των καταναλωτών.