Λάδι, ψάρια και φάρμακα τα πιο εξαγώγιμα προϊόντα

Δημοσίευση: 30/03/2012 01:03
Συντάκτης: digitalcrete.gr
31 προβολές

Σημαντικές ανακατατάξεις στη σύνθεση του εξαγωγικού προτύπου της χώρας τόσο ποιοτικά όσο και γεωγραφικά έφερε το 2011 για τις ελληνικές εξαγωγές, ειδικά σε ό,τι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και τις 100 κυριότερες αγορές.

Η λίστα των 100 εξαγώγιμων προϊόντων έχει 'ανανεωθεί' με 15 κατηγορίες προϊόντων -κυρίως από τους κλάδους των δομικών υλικών, των μηχανημάτων - συσκευών, λιπασμάτων, αλλά και των τροφίμων - ποτών (φράουλες, καπνιστά ψάρια, νερά) ενώ έχει αλλάξει και ο 'χάρτης' των εξαγωγικών αγορών.

Η Ιταλία αναδεικνύεται για το 2011 ο κυριότερος πελάτης των ελληνικών προϊόντων, ξεπερνώντας για δεύτερη φορά μεταπολεμικά τη Γερμανία (η πρώτη φορά ήταν το 2008).

Στην τρίτη θέση στη σειρά κατάταξης ανέρχεται η Τουρκία από την 6η το 2010, υποσκελίζοντας την Κύπρο που ακολουθεί στην 4η θέση (από 3η το 2010) και τη Βουλγαρία που βρίσκεται πλέον στην 6η θέση (από 4η το 2010).

Στην 5η θέση ανέρχονται οι Εφοδιασμοί Πλοίων με Τρίτες Χώρες σημειώνοντας σημαντικό άλμα στη σειρά κατάταξης από τη 13η θέση το 2010. Οι ΗΠΑ παρέμειναν στην 7η θέση, ενώ στην 8η υποχώρησε το Ηνωμένο Βασίλειο (από την 5η το 2010). Την 9η θέση κατέλαβε η Γαλλία (8η το 2010) και την πρώτη δεκάδα συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία υποχώρησε από την 9η θέση το 2010.

Συνολικά, προκύπτουν εμπορικές συναλλαγές (εισαγωγές και εξαγωγές) της Ελλάδας με 217 χώρες του κόσμου. Σε ό,τι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα, με βάση την πενταψήφια ανάλυση, προκύπτει 'ανανέωση' της σχετικής κατάταξης, με την είσοδο 15 νέων προϊόντων, κυρίως από τους κλάδους των δομικών υλικών, των μηχανημάτων - συσκευών, λιπασμάτων, αλλά και των τροφίμων - ποτών (φράουλες, καπνιστά ψάρια, νερά).

Ο κλάδος των τροφίμων και ποτών, με εξαγωγές συνολικής 2.587 εκατ. ευρώ, εκπροσωπεί το 11,52% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών. Η επίδοση αυτή επιτυγχάνεται με τη συμμετοχή 23 προϊόντων, εκ των οποίων τα καπνιστά ψάρια, οι φράουλες και τα εμφιαλωμένα νερά, δεν εμφανίζονταν στην αντίστοιχη λίστα του 2010.

Το 2010, οι εξαγωγές του κλάδου με 2.603 εκατ. ευρώ αντιστοιχούσαν στο 15,88% των συνολικών εξαγωγών, με τη συμμετοχή και των προϊόντων ζαχαροπλαστικής, που πλέον δεν εμφανίζονται στη λίστα του 2011.

Ο κλάδος των προϊόντων καπνού, με εξαγωγές ύψους 345 εκατ. ευρώ, αντιστοιχεί στο 1,54% των συνολικών εξαγωγών, ενώ το 2010, με εξαγωγές 327 εκατ. ευρώ, αντιστοιχούσε σε ποσοστό 2%. Τον κλάδο εκπροσωπούν τα καπνά χωρίς αφαίρεση μίσχων και τα τσιγάρα.

Σημαντική είναι η μείωση τόσο τις συνολικής αξίας όσο και του ποσοστού συμμετοχής στις συνολικές εξαγωγών των προϊόντων του κλάδου του βαμβακιού. Από τα 411 εκατ. ευρώ, υποχώρησαν στα 279 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα η συμμετοχή τους να μειωθεί από το 2,51% στο 1,24%.

Τη μερίδα του λέοντος αποσπούν τα προϊόντα πετρελαίου, με τη νέα προσθήκη της ασφάλτου, ξεπερνώντας το 28,7% της συνολικής αξίας των εξαγωγών, με την επίδοση των 6.448 εκατ. ευρώ.

Στο ίδιο πλαίσιο, μεγάλη είναι και η αύξηση των προϊόντων ενέργειας και ειδικά του βουτανίου και της ηλεκτρικής ενέργειας, που από το 0,79% του συνόλου το 2010, απέσπασαν το 2011 το 1,19%, μετά την αύξηση των εξαγωγών τους από τα 128 εκατ. ευρώ στα 267 εκατ. ευρώ.

Σημαντική είναι η μείωση και για τις χρωστικές ουσίες, που υποχώρησαν από το 0,41% του συνόλου το 2010, στο 0,22% το 2011, με αξία εξαγωγών 48 εκατ. ευρώ.

Κάτω από το όριο του 1 δισ. ευρώ (918 εκατ. ευρώ), υποχώρησαν και οι εξαγωγές των φαρμακευτικών - καλλυντικών - απορρυπαντικών, με αποτέλεσμα το 2011 να αντιστοιχούν στο 4,09% του συνόλου των εξαγωγών (από 6,74% το 2010).

Εκπροσώπηση στο ΤΟΡ 100, καταγράφεται το 2011 και για τα λιπάσματα, με εξαγωγές αξίας 73 εκατ. ευρώ, ήτοι το 0,33% του συνόλου, ενώ απώλειες σημειώνονται για τον κλάδο των πλαστικών (από τα 540 εκατ. ευρώ στα 464 εκατ. ευρώ), με αποτέλεσμα η συμμετοχή τους να διαμορφώνεται στο 2,07%.

Οι επιδόσεις των προϊόντων αργιλίου ενίσχυσαν σημαντικά τον κλάδο των βιομηχανικών δομικών υλικών, που κατατάσσεται στη δεύτερη θέση των κλάδων, με ποσοστό συμμετοχής 11,94% και αξία εξαγωγών 2.680 εκατ. ευρώ. Νέες είσοδοι στον ΤΟΡ 100 σημειώνονται για τα πλατέα προϊόντα έλασης σιδήρου, για είδη χονδροσύρματος, για ράβδους χαλκού και σωλήνες μη κυκλικής τομής.

Σημαντική αύξηση εξαγωγών, αλλά και σταθεροποίηση του ποσοστού συμμετοχής τους στο σύνολο των εξαγωγών προκύπτει για τα προϊόντα του κλάδου των μηχανημάτων - εξοπλισμού. Όσα από τα προϊόντα του κλάδου κατατάσσονται μεταξύ των 100 πρώτων, συνιστούν υποκλάδο με εξαγωγές αξίας άνω των 1.000 εκατ. ευρώ και ποσοστό 4,52% του συνόλου. Αξιοσημείωτη είναι η είσοδος στη σχετική κατάταξη των συσκευών μετάδοσης ήχου, εικόνας και δεδομένων, αλλά και των μερών αυτών των συσκευών, που αποτελούν εξαγωγές έντασης τεχνολογίας.

Στον αντίποδα, περαιτέρω μείωση καταγράφεται για τους κλάδους των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων και των προϊόντων ένδυσης. Τα πλεκτά υφάσματα και τα νήματα από βαμβάκι σημείωσαν εξαγωγές συνολικής αξίας 119 εκατ. ευρώ, ήτοι το 0,53% του συνόλου, ενώ τα προϊόντα ένδυσης εξαγωγές 523 εκατ. ευρώ (2,33% του συνόλου). Από την κατάταξη επιβεβαιώνεται η διατήρηση μεριδίων στη διεθνή αγορά για τα ελληνικά πλεκτά, αλλά και η δυναμική των προϊόντων γουνοδέρματος.

Σε ό,τι αφορά τα διάφορα βιομηχανικά προϊόντα, αξιοσημείωτη είναι η αύξηση των εξαγωγών παιχνιδιών, αξίας 71 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να κατατάσσονται πλέον στην 49η θέση. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα 100 πρώτα εξαγώγιμα προϊόντα αντιστοιχούν πλέον στο 76% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, από το 57% το 2010.

Σε σχέση με το 2010, στην κατάταξη των 100 κυριότερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα προκύπτουν 7 νέες είσοδοι για τις χώρες: Τόγκο (απευθείας στην 61η θέση, με 28,7 εκατ. ευρώ), Αργεντινή (63η, με 27,1 εκατ. ευρώ), Νήσοι Φόλκλαντ (73η θέση, με 17,4 εκατ. ευρώ), Μπενίν (74η θέση, με 16,4 εκατ. ευρώ), Μπαγκλαντές (84η θέση, με 8,6 εκατ. ευρώ), Περού (94η θέση, με 6,4 εκατ. ευρώ) και Αγία Ελένη (98η θέση, με 5,6 εκατ. ευρώ).

Αντίθετα, εκτός της κατάταξης των 100 πρώτων αγορών, βρέθηκαν χώρες όπως: Μπαχρέιν, Μπαχάμες, Καμερούν, Ουρουγουάη, Βιετνάμ, Φιλιππίνες και Σουρινάμ.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εξαγωγών καταγράφονται σε ποσοστιαία βάση για χώρες όπως: το Ουζμπεκιστάν (1044%, στα μόλις 7,9 εκατ. ευρώ), η Αργεντινή (645%), η Σιγκαπούρη (470,6%), η Γεωργία (434,1%), η Σ. Αραβία (145%), η Ν. Κορέα (143%), τα Ην. Αρ. Εμιράτα (123,9%), η Συρία (109,8%), η Τουρκία (104,2%), η Κίνα (81,9%), οι ΗΠΑ (81%), η Ουκρανία (75,7%), η Βραζιλία (72,4%), το Ισραήλ (67,1%) και η Αίγυπτος (65,9%).

Πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές της Ελλάδας, μόλις σε 23 χώρες του κόσμου και συγκεκριμένα: Ιορδανία        (-49,2%), Νίγηρας (-48%), Μπαχρέιν (-47%), Φιλιππίνες (-40%), Ισλανδία (-35,7%), Μεξικό (-32%), Μπαχάμες     (-31%), Καζακστάν (-28%), Λιβύη (-23%), Αζερμπαϊτζάν (-18,3%), Ιράκ (-17,2%), Κατάρ (-16%), Ελβετία (-16%), Μαρόκο (-14,5%), Ινδία        (-12,9%), Ιρλανδία (-11,2%), Λευκορωσία (-8,2%), Σουηδία (-6,2%), Λετονία (-4,6%), Νοτ. Αφρική (-4%), Ιαπωνία (-3,2%), Γερμανία (-2%) και Ρουμανία (-1%).