Με τα κορίτσια να παίρνουν συνήθως καλύτερους βαθμούς και να έχουν μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας στις σχολικές εξετάσεις αποφοίτησης και τα αγόρια να είναι πιθανότερο να εγκαταλείψουν το σχολείο ή και να επαναλάβουν σε ορισμένες περιπτώσεις σχολικές χρονιές, οι ευρωπαϊκές χώρες εξετάζουν το ενδεχόμενο θέσπισης πολιτικών για την ισότητα των φύλων στην εκπαίδευση.
Βάσει διεθνών ερευνών, στο ένα τρίτο των ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών συστημάτων τα αγόρια είναι πιο πιθανό να μην έχουν καλές επιδόσεις στην ανάγνωση, ενώ τα κορίτσια είναι πιθανότερο να έχουν χαμηλότερες επιδόσεις στα μαθηματικά.
Λίγες είναι οι χώρες που αντιμετωπίζουν τα ανεπαρκή επιτεύγματα των αγοριών ως πολιτική προτεραιότητα (η φλαμανδική κοινότητα του Βελγίου, η Ιρλανδία και το ΗνωμένοΒασίλειο) και ακόμα λιγότερες εκείνες που διαθέτουν ειδικά προγράμματα για τη βελτίωση των δεξιοτήτων ανάγνωσης των αγοριών και των επιτευγμάτων των κοριτσιών στα μαθηματικά και στις θετικές επιστήμες (Aυστρία, Ηνωμένο Βασίλειο).
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιχειρεί να καταπολεμήσει τον κοινωνικό αποκλεισμό και την ανισότητα των φύλων στην εκπαίδευση, ενθαρρύνοντας την πολιτική συνεργασία μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μέσω των χρηματοδοτικών προγραμμάτων της.
Επιλογή επαγγέλματος με επίκεντρο το φύλο
Στα επαγγελματικά σχολεία και τη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση πολλοί νέοι άνδρες και νέες γυναίκες εξακολουθούν να επιλέγουν σταδιοδρομίες που αντικατοπτρίζουν τους παραδοσιακούς ρόλους των φύλων. Για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου χρειάζονται καλύτερος επαγγελματικός προσανατολισμός και σύμβουλοι σταδιοδρομίας πιο ευαίσθητοι στο θέμα της ισότητας των φύλων και συνεπώς πιο ικανοί να αμφισβητήσουν τα στερεότυπα.
Ειδικότερα, ο επαγγελματικός προσανατολισμός με επίκεντρο την ισότητα των φύλων, ο οποίος διατίθεται σήμερα μόνο στις μισές ευρωπαϊκές χώρες, απευθύνεται συχνότερα στα κορίτσια παρά σε αγόρια και, συνήθως, αποσκοπεί στην ενθάρρυνση των κοριτσιών να επιλέξουν σταδιοδρομίες στον τομέα της τεχνολογίας και των θετικών επιστημών. Μολονότι υπάρχουν ενδιαφέρουσες επιμέρους πρωτοβουλίες και σχέδια, υπάρχει έλλειψη γενικών εθνικών στρατηγικών για την καταπολέμηση των στερεοτύπων των φύλων στις επιλογές σταδιοδρομίας και πρωτοβουλιών που απευθύνονται στα αγόρια.
Πολιτικές για την εξάλειψη του επαγγελματικού διαχωρισμού
Σε όλες σχεδόν τις χώρες οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν την πλειονότητα των φοιτητών και των αποφοίτων, κατέχοντας κυρίαρχη θέση στους τομείς της Παιδείας, της Υγείας και Πρόνοιας, των Ανθρωπιστικών Επιστημών και των Καλών Τεχνών, ενώ οι άνδρες κυριαρχούν στους τομείς της Μηχανικής, της Μεταποιητικής Βιομηχανίας και των Δομικών Κατασκευών.
Πολιτικές για την ισότητα των φύλων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διαθέτουν περίπου τα δύο τρίτα των χωρών, αλλά αφενός απευθύνονται στις γυναίκες και αφετέρου το ποσοστό των γυναικών στο εκπαιδευτικό προσωπικό στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα μειώνεται με κάθε βαθμίδα στην κλίμακα της ακαδημαϊκής σταδιοδρομίας.
Ωστόσο, περίπου ένα τρίτο μόνο των χωρών έχουν εφαρμόσει συγκεκριμένες πολιτικές για την επίλυση αυτού του προβλήματος με στόχο την εξάλειψη αυτού του κάθετου επαγγελματικού διαχωρισμού.
Πολιτικές που ασχολούνται με αμφότερα τα θέματα υπάρχουν στη φλαμανδική κοινότητα του Βελγίου, στη Γερμανία, στις Κάτω Χώρες, την Αυστρία, τη Σουηδία, το ΗνωμένοΒασίλειο και τη Νορβηγία.



