Αδράνεια και έλλειψη σχεδίου για το ναυάγιο του Sea Diamond στην Καλντέρα της Σαντορίνης

Δημοσίευση: 22/02/2011 08:02
Συντάκτης: digitalcrete.gr
218 προβολές

Τέσσερα χρόνια μετά το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στην Καλντέρα της Σαντορίνης δεν υπάρχει κανένα σχέδιο ή μελέτη για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα, την τουριστική ανάπτυξη και την οικονομική δραστηριότητα του νησιού, διαπιστώνει το πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη, που δημοσίευσε τη Δευτέρα (21/2).

Ο Συνήγορος του Πολίτη, κατά την εξέταση της αναφοράς που δέχθηκε από το 2008 από οργάνωση πολιτών, διαπίστωσε αδράνεια του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας και των συναρμόδιων υπουργείων Εμπορικής Ναυτιλίας, (νυν Υπ. Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων & Αλιείας) και ΥΠΕΧΩΔΕ (νυν Υπ. Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιμ. Αλλαγής), όσον αφορά την πρόβλεψη και αντιμετώπιση των επιπτώσεων του ναυαγίου.

Όπως επισημαίνει η αρχή, "δεν έχει γίνει μέχρι και σήμερα ολοκληρωμένη εκτίμηση του ενδεχόμενου περιβαλλοντικού κινδύνου από την μακρόχρονη παραμονή του ναυαγίου στο βυθό της Καλντέρας.

 Κατά συνέπεια δεν είναι δυνατό να υπολογισθούν οι εν δυνάμει επιπτώσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα, στην τουριστική ανάπτυξη και στην οικονομική γενικότερα δραστηριότητα του νησιού. Επίσης δεν έχει καταρτισθεί σχέδιο αντιμετώπισης πιθανής διαρροής ρυπογόνων ουσιών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ΠΔ 11/2002".

Χαρακτηριστικά στο πόρισμά του, ο Συνήγορος τονίζει ότι "ο τόπος του ναυαγίου εντός της υψηλού φυσικού κάλλους καλντέρας του νησιού και σε άμεση εγγύτητα με περιοχή NATURA, σε συνδυασμό με την εντονότατη τουριστική και συνεπακόλουθα οικονομική δραστηριότητα που αναπτύσσεται στην περιοχή, καθιστούν το αίτημα της απάντλησης των υγρών ρύπων ή-και της ανέλκυσης του ναυαγίου ιδιαίτερα κρίσιμο τόσο για την προστασία του περιβάλλοντος, όσο και για την προστασία της πάσης φύσεως οικονομικής δραστηριότητας στο νησί".

Η ανεξάρτητη αρχή πρότεινε στους συναρμόδιους φορείς να εκπονήσουν περιβαλλοντική μελέτη για την εκτίμηση των μακροχρόνιων επιπτώσεων του ναυαγίου και ανάλογα με τα αποτελέσματα της μελέτης, να χαρακτηριστεί τμήμα ή το σύνολο του ναυαγίου ως απόβλητο. Επίσης, να γίνει μελέτη που να ορίζει τα απαιτούμενα μέτρα προκειμένου να αποτραπεί ενδεχόμενη μελλοντική ρύπανση.

Ο Συνήγορος ζήτησε να τροποποιηθεί το νομοθετικό πλαίσιο, ώστε σε περιπτώσεις ναυαγίων να συντάσσονται υποχρεωτικά ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, που θα αναλύουν τους ενδεχόμενους περιβαλλοντικούς «κινδύνους».

Τέλος, πρότεινε τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων αντιμετώπισης περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης από ναυάγια από τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία στις κεντρικές υπηρεσίες των αρμόδιων υπουργείων ή στην περιφερειακή αυτοδιοίκηση.

Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν έχουν ανταποκριθεί στις προτάσεις του πορίσματος που εξέδωσε ο Συνήγορος του Πολίτη.