Χειροτερεύει η θέση του νομού Χανίων στη λίστα των τροχαίων δυστυχημάτων καθώς κατατάσσεται πλέον στην 20η θέση (μέτριας επικινδυνότητας) πανελληνίως από την 39η (χαμηλής επικινδυνότητας) που κατείχε το 2006.
Τα παραπάνω προκύπτουν από τη νέα έρευνα επικινδυνότητας των νομών της Ελλάδας με βάση τα τροχαία ατυχήματα το 2007 που πραγματοποιήθηκε από το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Ακόμα στην έρευνα τονίζεται ότι άλλα στοιχεία δίνει η Αστυνομία (μειωμένα) και άλλα η Στατιστική Υπηρεσία για τα τροχαία ατυχήματα. Η Στατιστική Υπηρεσία είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα.
Η έρευνα έγινε από τον διευθυντή του Εργαστηρίου, καθηγητή Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη, τον διδάκτορα του Πολυτεχνείου Κρήτης Μιχάλη Νικολαράκη και τον επίκουρο καθηγητή Μιχάλη Δούμπο, οι οποίοι για την Κρήτη διαπιστώνουν:
"Είδαμε ότι ο νομός Χανίων είχε σημαντική επιδείνωση της θέσης του. Ο νομός Ρεθύμνης βελτιώθηκε και από την 9η κατατάχθηκε στην 14η θέση παραμένοντας όμως στις επικίνδυνες περιοχές. Ο νομός Ηρακλείου βελτίωσε οριακά τη θέση του και από την 31η το 2006 βρέθηκε στην 34η το 2007 και τέλος ο νομός Λασιθίου είναι στην 45η θέση για το 2007 από την 49η".
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Σε πανελλήνιο επίπεδο, όπως σημειώνουν, "το 2007 σε όλα τα ατυχήματα και τους παθόντες καταγράφηκε μείωση με μεγαλύτερη στα σοβαρά ατυχήματα 10,5% και στους σοβαρά τραυματίες 9,8%. Οι μειώσεις δεν ήταν ομοιόμορφες σε όλες τις περιοχές της Ελλάδος αλλά υπήρχαν και νομοί όπου διαπιστώθηκαν σημαντικές αυξήσεις είτε των ατυχημάτων είτε των παθόντων. Ο αριθμός των νεκρών μειώνεται κατά 3,5% και για πρώτη φορά βρίσκεται κάτω από τα 1.600 άτομα, έστω και οριακά, ενώ φαινόταν παγιωμένος τα τελευταία χρόνια μεταξύ 1.630 και 1.660 ατόμων. Υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των αριθμών των ατυχημάτων και των παθόντων που μας παρέχουν τα επίσημα στατιστικά στοιχεία του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας και της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Για παράδειγμα οι νεκροί από τροχαία για την Αστυνομία είναι 1.449 άτομα, ενώ για την Στατιστική Υπηρεσία 1.578. Από έρευνα και διασταύρωση των στοιχείων ανά περιοχή που έγινε από το εργαστήριό μας διαπιστώθηκε ότι τα δεδομένα της Στατιστικής Υπηρεσίας είναι πλησιέστερα στην πραγματικότητα, ενώ της Αστυνομίας διαφοροποιούνται σημαντικά. Δημιουργεί απορίες και παραμένει αναπάντητο το ερωτημα γιατί εμφανίζεται αυτή η αναξιοπιστία και η παρουσίαση λανθασμένων στοιχείων, η οποία δημιουργεί αμφισβήτηση στους επιστήμονες και τους ερευνητές για μια σημαντική δημόσια υπηρεσία όπως η Αστυνομία. Με το να αποκρυβούν δεδομένα δεν θα εμφανισθούν επιτευχθέντες οι τεθέντες από την Ευρωπαϊκή Ένωση στόχοι κάθε έτος μέχρι το 2010, όπου πρέπει ο αριθμός των νεκρών από τροχαία να είναι 1.050 άτομα.
Παρά την εφαρμογή του νέου ΚΟΚ με πολύ αυστηρές και μεγάλες χρηματικές ποινές οι νεκροί μειώθηκαν ελάχιστα, μόλις 57 άτομα, ενώ θα αναμενόταν μεγαλύτερη συμμόρφωση των οδηγών και μείωση γενικά όλων των ατυχημάτων, πράγμα που δεν έγινε, άρα θα πρέπει να γίνει επανασχεδιασμός όλης της πολιτικής οδικής ασφάλειας.
Ο νομός που είχε ένα μόνο νεκρό από ατύχημα ήταν η Ευρυτανία, ακολουθούν με δύο τα Γρεβενά και με τέσσερις η Κεφαλληνία.
Το 2007 κυκλοφόρησαν 373.157 καινούργια αυτοκίνητα πάσης φύσεως και 104.256 μοτοσυκλέτες σημειώνοντας αύξηση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι ανανεώνεται ο στόλος των οχημάτων με ικανοποιητικό ρυθμό, αν και από τα παλιά οδηγήθηκαν για ανακύκλωση και καταστροφή μόνο 50.500 αυτοκίνητα".
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα παρατηρούνται τα ακόλουθα:
Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο νομός Κορινθίας όπως και το 2006 με αύξηση των νεκρών από 50 σε 54. Στη 2η θέση κατατάχθηκε ο νομός Βοιωτίας από την 5η που ήταν το 2006 με 38 νεκρούς και 212 ελαφρά τραυματισθέντες.
Στην 3η θέση βρίσκεται ο νομός Ευβοίας από τη 2η του προηγουμένου έτους με 47 νεκρούς και 371 ελαφρά τραυματίες.
Οι τρεις αυτοί Νομοί έχουν δημιουργήσει γύρω από την Αθήνα και την Αττική γενικότερα ένα επικίνδυνο τόξο με αποτέλεσμα όποιος οδηγός θέλει να απομακρυνθεί από την Αθήνα να πρέπει να περάσει από αυτές τις υψηλού κινδύνου για τροχαίο ατύχημα περιοχές.
Πολλές φορές οι οδηγοί μετά το κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν για να βγουν από την Αθήνα και τις χαμηλές ταχύτητες, βλέποντας τον ανοικτό δρόμο αναπτύσσουν υπερβολικές ταχύτητες και μη γνωρίζοντας καλά τις ιδιομορφίες του δρόμου δημιουργούν ατυχήματα που είναι στις περισσότερες περιπτώσεις θανατηφόρα.
Ο νομός Καβάλας από την 13η θέση το 2006 ανέβηκε στην 4η για το 2007 με 34 θανατηφόρα και 41 νεκρούς έναντι 26 και 34 αντίστοιχα του 2006.
Στην 5η θέση κατατάχθηκε ο νομός Αιτωλοακαρνανίας από την 16η του 2006 με 50 θανατηφόρα έναντι 40 και 55 νεκρούς έναντι 44 το περασμένο έτος. Οι σοβαρά τραυματίες από 368 αυξήθηκαν σε 469, δηλαδή 101 επιπλέον άτομα.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Συμπερασματικά σημειώνουν:
"Πρώτη και επείγουσα προτεραιότητα στα μέτρα που πρέπει να ληφθούν είναι στους νομούς Κορινθίας, Βοιωτίας και Εύβοιας.
Για τους νομούς που βελτίωσαν τη θέση τους τα μέτρα που έλαβαν και πέτυχαν πρέπει να μελετηθούν, προκειμένου να εφαρμοσθούν και σε άλλες περιοχές που αντιμετωπίζουν πρόβλημα ατυχημάτων.
Το Β’ στρατηγικό σχέδιο «Καθ’ οδόν 2006-2010» φαίνεται ότι έχει εγκαταληφθεί και δεν εφαρμόζεται.
Για να επιτευχθεί ο στόχος των 1.050 νεκρών το έτος 2010 θα πρέπει να εκπονηθεί και εφαρμοσθεί συγκεκριμένο σχέδιο ανά περιοχή και κατηγορία ατυχήματος.
Εάν δεν ληφθούν δραστικότερα μέτρα, συνδυσμένα με εκστρατεία ανημέρωσης των πολιτών για απόκτηση καλύτερης κυκλοφοριακής αγωγής, τα τροχαία ατυχήματα θα παραμείνουν με υψηλούς δείκτες σε σύγκριση με τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες".
Πηγή: haniotika-nea.gr