Διάσταση απόψεων για τα έργα στον ΒΟΑΚ

Δημοσίευση: 29/08/2008 11:08
Συντάκτης: digitalcrete.gr
1430 προβολές

Διάσταση απόψεων για την αναβάθμιση του βορείου οδικού άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) μεταξύ Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χανίων και Τμήματος Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΔΚ Αντώνης Πιταριδάκης, με έγγραφό του προς τον νομάρχη Γρηγόρη Αρχοντάκη, τον πρόεδρο της ΤΕΔΚ, δήμαρχο Χανίων Κυριάκο Βιρβιδάκη και τους τέσσερις βουλευτές του Νομού ζητά την «άμεση σύγκληση του άτυπου οργάνου του Νομού και όλων των εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών, προκειμένου να καταλήξουμε σε μια κοινή πλέον πρόταση και ενωμένοι να διεκδικήσουμε την υλοποίησή της», για την αναβάθμιση τμημάτων του ΒΟΑΚ.

Απαντώντας, ο κ. Αρχοντάκης τονίζει ότι στόχος θα πρέπει να είναι η συνολική αναβάθμιση του εθνικού δρόμου και όχι η τμηματική αντιμετώπισή του και προσθέτει ότι «σε κάθε περίπτωση, εάν το ΥΠΕΧΩΔΕ επιλέξει τελικά τα “μπαλώματα” της δικής σας λογικής, να είστε βέβαιος ότι θα αγωνιστώ με όλες μου τις δυνάμεις προκειμένου να γίνουν όσο περισσότερα είναι δυνατόν να γίνουν».

ΤΟ ΤΕΕ
Ο κ. Πιταριδάκης τονίζει ότι το ΤΕΕ έχει ήδη επισημάνει σε έγγραφό του, από τις 4 Δεκεμβρίου 2006 (που ψηφίστηκε ομόφωνα και από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης) «στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και του ΥΠΕΧΩΔΕ την ανάγκη ένταξης, ολοκλήρωσης και αναβάθμισης του ΒΟΑΚ στο Τομεακό Πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ (Προσπελασιμότητα). Με ένα ακόμη έγγραφο (7 Αυγούστου 2007) καταλήγουμε στην ανάγκη άμεσης ανάθεσης - εκπόνησης μελετών για αναβάθμιση των υπολοίπων τμημάτων του ΒΟΑΚ και άμεσης εκπόνησης οικονομοτεχνικής μελέτης σκοπιμότητας και των λοιπών αναγκαίων συνοδευτικών μελετών, που λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες και ιδιομορφίες του ΒΟΑΚ, θα αναδείξει τον καλύτερο τρόπο και μέθοδο για ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό - εκτέλεσης και λειτουργίας, ώστε να επιτευχθεί επιτέλους η συνολική και ριζική αντιμετώπιση του θέματος αποτελεσματικά και άμεσα, προς όφελος του έργου αλλά και των πολιτών και δίχως μετακύλιση του κόστους σε αυτούς».

Ο κ. Πιταριδάκης επισημαίνει ότι «μετά από πρότασή μας αυτά έγιναν αποδεκτά από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης (30-1-2008). Πλην όμως ουδέποτε μέχρι σήμερα ανατέθηκε η συγκεκριμένη οικονομοτεχνική μελέτη (που σίγουρα ήταν και είναι μια χρονοβόρα διαδικασία) και ενώ ήδη ξεκίνησε το ΕΣΠΑ 2007-2013 συνεχίζουμε να θρηνούμε ανθρώπινες ζωές, ειδικά στα τμήματα εντός του νομού Χανίων που δεν έχουν αναβαθμιστεί (και μάλιστα δεν έχουν ανατεθεί καν οι σχετικές μελέτες αναβάθμισής τους)».

Και ο κ. Πιταριδάκης προσθέτει: «Όμως έχουμε ως δεδομένες σήμερα τις δηλώσεις και προθέσεις του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ (Μάιος 2008, στο Ηράκλειο) ότι αφενός είναι σχεδόν αδύνατο να γίνει ο ΒΟΑΚ με τη μέθοδο παραχώρησης - ΣΔΙΤ ως έχει σήμερα, λόγω των ιδιαιτεροτήτων που αυτός έχει και αφετέρου με ανακοίνωση Τύπου ΥΠΕΧΩΔΕ διατυπώθηκε ξεκάθαρα για τον ΒΟΑΚ ότι:

“Υπό μελέτη βρίσκονται συνολικά 150 χλμ. και στην 4η Προγραμματική Περίοδο έχουν ενταχθεί 80 χλμ. και ότι για 30 χλμ επιπλέον θα καταβάλλουμε προσπάθεια να χρηματοδοτηθούν και να ολοκληρωθούν και αυτά μέχρι το 2013. Τα 80 χλμ που έχουν ήδη ενταχθεί στην 4η Προγραμματική Περίοδο θα κοστίσουν πάνω από 400 εκατ. ευρώ, χωρίς να συνυπολογίζεται το κόστος των απαλλοτριώσεων”».
Ο κ. Πιταριδάκης τονίζει ότι «είναι η πρώτη φορά μετά από 40 χρόνια και τρεις Προγραμματικές περιόδους που προγραμματίζονται έργα τόσο μεγάλης έκτασης για τον ΒΟΑΚ από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Με βάση την παραπάνω λογική από πλευράς ΥΠΕΧΩΔΕ που δικαιώνει τον στόχο και τον προσανατολισμό που είχαμε θέσει ως ΤΕΕ/ΤΔΚ, απαιτούνται όχι μόνο ενέργειες στήριξης και ταχείας ολοκλήρωσης αυτών των εξαγγελιών αλλά και επιπλέον διεκδικήσεις όπως:
• Τα 400 εκ. ευρώ να γίνουν 600 εκ. ευρώ, κάτι που είναι εφικτό, συμπεριλαμβάνοντας και επιπλέον τμήματα που δεν έχει μελετηθεί η αναβάθμισή τους, πλην όμως είναι απολύτως αναγκαία.
• Δεδομένου ότι δεν έχουν μελετηθεί σε επίπεδο Ν. Χανίων, τα τμήματα Σούδα - Καλύβες και Βαμβακόπουλο - Κίσαμος, τα οποία ζητούμε επίμονα και εγγράφως να μελετηθούν και να ενταχθούν στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Προσπελασιμότητα” του ΕΣΠΑ 2007-2013, ταυτόχρονα με τις συνδέσεις του ΒΟΑΚ με το λιμάνι Σούδας και το Αεροδρόμιο.
• Επιτάχυνση και συντόμευση των απαιτούμενων διαδικασιών περιβαλλοντικών, αρχαιολογικών και άλλων αδειοδοτήσεων που συνήθως καθυστερούν υπερβολικά την έγκριση των μελετών. Kαι τέλος: 
• Με αυτά ως δεδομένα να εκπονηθεί η μελέτη τεχνικοοικονομικής διερεύνησης και οι λοιπές συνοδευτικές μελέτες, για τις δυνατότητες και τους τρόπους χρηματοδότησης, με προοπτική ο ΒΟΑΚ να ολοκληρωθεί συνολικά μέχρι το 2015».
Ο κ. Πιταριδάκης τονίζει ότι «δεν είναι δυνατό να αφήσουμε να χαθεί η δυνατότητα σ’ αυτή την περίοδο να αναβαθμιστεί και να ολοκληρωθεί ένας σημαντικός αριθμός χιλιομέτρων στο ΒΟΑΚ και άρα και οι αντίστοιχοι πόροι, εμμένοντας στη λογική προώθησης υλοποίησης του έργου με την -αμφισβητούμενη έτσι κι αλλιώς λόγω των σημερινών ιδιαιτεροτήτων του ΒΟΑΚ- μέθοδο παραχώρησης, και μάλιστα ως έργο 3ης γενιάς, δηλαδή μετά το 2013, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ (Δρόμοι Ανάπτυξης).
Έτσι λοιπόν παραμένουμε στη θέση μας για συντονισμένη δράση από τους φορείς και τα θεσμοθετημένα όργανα της περιοχής μας προς αυτή την κατεύθυνση προκειμένου να αναβαθμιστούν το ταχύτερο δυνατό τα παραπάνω τμήματα στο ΒΟΑΚ.
Για τον σκοπό αυτό ζητάμε άμεση σύγκληση του άτυπου οργάνου του Νομού και όλων των εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών προκειμένου να καταλήξουμε σε μια κοινή πλέον πρόταση και ενωμένοι να διεκδικήσουμε την υλοποίησή της», καταλήγει ο κ. Πιταριδάκης.

Η απάντηση του νομάρχη
Στόχος θα πρέπει να είναι η συνολική αναβάθμιση του βορείου οδικού άξονα Κρήτης και όχι η αποσπασματική αντιμετώπιση του συγκεκριμένου έργου. Αυτό επισημαίνει ο νομάρχης Χανίων Γρηγόρης Αρχοντάκης, απαντώντας σε επιστολή, για το συγκεκριμένο θέμα, του προέδρου του Τμήματος Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Αντώνη Πιταριδάκη.
Ο κ. Αρχοντάκης τονίζει αρχικά στον κ. Πιταριδάκη ότι «σχετικά με την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ και πρώτα απ’ όλα για τις διαπιστώσεις που κάνετε, όσον αφορά στην επικινδυνότητα του δρόμου, δε νομίζω ότι μπορεί να υπάρξει κάποιος που να διαφωνήσει. Εξάλλου, εγώ ο ίδιος ως νομάρχης Χανίων, επανειλημμένως έχω ασχοληθεί με το θέμα της αναδεικνύοντάς το ως “πρώτης προτεραιότητας” για το νησί μας».
Ο κ. Αρχοντάκης προσθέτει, ωστόσο, ότι «με εντυπωσιάζει η θέση σας, η οποία ταυτίζεται απόλυτα με τη θέση του ΥΠΕΧΩΔΕ, για αποσπασματική αντιμετώπιση του ΒΟΑΚ, ενώ θα περίμενα από τον θεσμοθετημένο Τεχνικό Σύμβουλο της Ελληνικής Πολιτείας, αφού αναγνωρίζει την αναγκαιότητα του έργου, να αγωνιστεί για τη συνολική αντιμετώπισή του και όχι για τα 80 χιλιόμετρα σε ένα σύνολο 320 χιλιομέτρων».
Και ο νομάρχης Χανίων προσθέτει: «Κατά την άποψή μου, κ. πρόεδρε, η ιδεολογική σας θέση στο θέμα της συνεργασίας κράτους - ιδιωτών, στέκεται εμπόδιοι στο να δείτε τα πράγματα ξεκάθαρα σχετικά με τη διαδικασία της Παραχώρησης, αν και στην επιστολή σας επικαλείστε τον δρόμο Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος και το “πέταλο” του Μαλιακού, έργα που έχουν δημοπρατηθεί με τη συγκεκριμένη διαδικασία.
Δυστυχώς, απόψεις σαν τις δικές σας, όχι μόνο δε βοηθούν στην υλοποίηση ενός μεγάλου και απόλυτα αναγκαίου έργου, αλλά δίνουν και αφορμές στο ΥΠΕΧΩΔΕ να συνεχίζει τη λογική των “μπαλωμάτων” και στην 4η Προγραμματική Περίοδο.
Σε κάθε περίπτωση, εάν το ΥΠΕΧΩΔΕ επιλέξει τελικά τα “μπαλώματα” της δικής σας λογικής, να είστε βέβαιος ότι θα αγωνιστώ με όλες μου τις δυνάμεις προκειμένου να γίνουν όσο περισσότερα είναι δυνατόν να γίνουν».

Πηγή: haniotika-nea.gr