Εικόνες χάους από πολύωρη βροχόπτωση

Δημοσίευση: 19/01/2010 10:01
Συντάκτης: digitalcrete.gr
601 προβολές

Αγνοούμενος κτηνοτρόφος, κινδύνεψαν αστυνομικοί, πλημμύρες, πολύωρες διακοπές στη ΔΕΗ συνθέτουν το σκηνικό. Ούτε ισχυρός σεισμός ούτε καταποντισμός χρειάστηκε για να προκληθούν εικόνες χάους στην Κρήτη.

Μια έντονη και πολύωρη βροχόπτωση τη νύχτα της Κυριακής ήταν αρκετή να καταστρέψει δρόμους, να αναποδογυρίσει περιπολικό και να τραυματιστούν αστυνομικοί, να πλημμυρίσουν σπίτια, καταστήματα και υπόγεια, να καταρρεύσει ένας καινουριοφτιαγμένος δρόμος, να γεμίσουν μπάζα οι δρόμοι και το χειρότερο από όλα να είναι αυτή τη στιγμή ένας αγνοούμενος 39χρονος κτηνοτρόφος στο Ρέθυμνο που επιχείρησε να διασχίσει κάθετα από αυτοσχέδιο πέρασμα ένα ποτάμι που από τη βροχή είχε γίνει πολύ ορμητικό! Οι αρχές αναζητούν τον 39χρονο ο οποίος παρασύρθηκε μαζί με το όχημα από το χείμαρρο και κανένας δεν ξέρει πού μπορεί να έχει καταλήξει. Τη νύχτα της Κυριακής στο βαθμό που ήταν δυνατό οι αρχές τον αναζήτησαν. Με το πρώτο φως της ημέρας οι έρευνες συνεχίστηκαν από ξηρά και από αέρα καθώς ελικόπτερο έκανε αναγνωριστικές πτήσεις όποτε το επέτρεπε ο καιρός. Ο 39χρονος χάθηκε στα ορμητικά νερά του ποταμού στην περιοχή Πέραμα του δήμου Γεροποτάμου. Περίπου στις 10 το βράδυ επιχείρησε με το όχημά του να διασχίσει το ποτάμι με το ΙΧ στο οποίο επέβαινε και ο ανήλικος ανιψιός του. Ο ανήλικος κατάφερε να βγει από το αυτοκίνητο και να συγκρατηθεί από κλαδιά βλέποντας όπως είπε το αυτοκίνητο με το θείο του να παρασύρεται από τα χειμαρρώδη νερά. Στο μεταξύ στην περιοχή Σίβας η βροχόπτωση έγινε αιτία για την κατάρρευση της νέας παράκαμψης Σίβας-Αυγενικής. Το υπέδαφος υποχώρησε σε μήκος 150 μέτρων παρασύροντας τα επιχώματα και την επιφάνεια του δρόμου όπου δημιουργήθηκε όρυγμα στο οδόστρωμα μήκους 30-40 μέτρων και βάθους 15 μέτρων. Την ίδια ώρα στην περιοχή της Νέας Αλικαρνασσού τα νερά παρέσυραν περιπολικό της ΕΛ.ΑΣ. που βρισκόταν εν κινήσει και το αναποδογύρισαν. Στο περιπολικό επέβαιναν δύο αστυνομικοί, μια γυναίκα υπαστυνόμος και μια 50χρονη που είχε ζητήσει βοήθεια για να μεταβεί στο σπίτι της. Τα τέσσερα άτομα απεγκλωβίστηκαν, όμως στη συνέχεια η ορμή των νερών παρέσυρε τη γυναίκα αστυνομικό η οποία παρ' ολίγο να πνιγεί. Σώθηκε αφού συγκρατήθηκε από κλαδιά και κατέληξε σε αυλή σπιτιού. Μεγάλη ήταν η καταστροφή και στο γραφικό εκκλησάκι του Αγίου Ιωάννη του Χωστού στον Καρτερό καθώς μεγάλος όγκος υδάτων έσπασε την πόρτα της εκκλησίας και πλημμύρισε το ναό. Η στάθμη του νερού μέσα στην εκκλησία ήταν πάνω από δύο μέτρα όπως μαρτυρά το σημάδι που έμεινε στις τοιχογραφίες. Τη νύχτα της Κυριακής η Πυροσβεστική δέχτηκε πάνω από 200 κλήσεις ενώ προχώρησε σε περίπου 40 απαντλήσεις νερού από υπόγεια και καταστήματα. Υπόγεια και μαγαζιά πλημμύρισαν ενώ μόνο στην 62 Μαρτύρων το νερό έφτανε τα 70 εκατοστά. Οι παρασύρσεις οχημάτων ήταν δεκάδες ενώ σκουπίδια και μπάζα γέμισαν όλοι οι δρόμοι. Το χαοτικό σκηνικό ήρθε να συμπληρώσει και η πολύωρη διακοπή ρεύματος σχεδόν σε ολόκληρο το νησί. Το δίκτυο της ΔΕΗ χτυπήθηκε από 15 κεραυνούς με αποτέλεσμα να ακολουθήσουν αλλεπάλληλα βραχυκυκλώματα και να τεθούν εκτός λειτουργίας οι μονάδες Ξυλοκαμάρας και Λινοπεραμάτων αφήνοντας μόνο τον Αθερινόλακκο σε λειτουργία. Η ρευματοδότηση αποκαταστάθηκε νωρίς το πρωί της Δευτέρας. Το πρώτο φως της μέρας ήταν δυνατό να αποκαλύψει τη δύσκολη νύχτα που είχε προηγηθεί…

Αγωνία για τον 39χρονο

Συνεχίζονταν ως αργά χθες τη νύχτα οι αγωνιώδεις προσπάθειες των σωστικών συνεργείων για τον εντοπισμό του 39χρονου κτηνοτρόφου, ο οποίος παρασύρθηκε από τα ορμητικά νερά του Γεροποτάμου, στο Ρέθυμνο, το βράδυ της Κυριακής.

Μέχρι και την ώρα που έκλεινε η «Τ» οι πυροσβέστες, οι άνδρες του Ερυθρού Σταυρού και οι αστυνομικοί που μετείχαν στις έρευνες, δεν είχαν καταφέρει να εντοπίσουν τον αγνοούμενο άνδρα, με τα χρονικά περιθώρια να στενεύουν επικίνδυνα.

Ο άτυχος άνδρας στην προσπάθειά του να περάσει με το αγροτικό του αυτοκίνητο από ρυάκι στην περιοχή του Περάματος, παρασύρθηκε αφού δεν υπολόγισε τα ορμητικά νερά, τα οποία μάλιστα εκείνη τη χρονική στιγμή, άρχισαν να «φουσκώνουν» επικίνδυνα.

Στο όχημα επέβαινε και ο 12χρονος ανιψιός του, ο οποίος χάρη στη βοήθεια του 39χρονου κατάφερε να βγει σώος από το αμάξι και να πεταχτεί σε μια δεξαμενή, όπου βρέθηκε αργότερα από τα σωστικά συνεργεία σε κατάσταση σοκ.

Τα δευτερόλεπτα όμως που κύλησαν για τον κτηνοτρόφο στην προσπάθειά τους αυτή, φαίνεται πως ήταν και η αιτία για να μην προλάβει ο ίδιος να βγει από το αμάξι και να παρασυρθεί από τα νερά και τη λάσπη.

Το 4Χ4 καρφώθηκε σε ένα φρεάτιο -αγωγό- που καταλήγει στο Γεροπόταμο και από εκεί και μετά τα ίχνη του κτηνοτρόφου αγνοούνται.

Τόνοι λάσπης

Από τις πρώτες στιγμές στο σημείο βρέθηκαν άνδρες της Πυροσβεστικής και της αστυνομίας, που ξεκίνησαν έρευνες στα σημεία που μπορούσαν να προσεγγίσουν είτε με τα οχήματα, είτε με τα πόδια.

Κάποια σημεία όμως του ποταμού, μέχρι και χθες παρέμεναν εξαιρετικά δύσβατα, είτε λόγω του όγκου του νερού, είτε λόγω των τόνων λάσπης που κάλυψε τα πάντα στο πέρασμά της.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στις έρευνες συνέδραμε και ελικόπτερο της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο πέταξε πάνω από το σημείο του τραγικού συμβάντος, αλλά χωρίς κάποιο αποτέλεσμα.

Λάθος υπολογισμός

Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία ο 39χρονος είχε πάει παρέα με το 12χρονο αγόρι για να λάβουν μέτρα προστασίας για το ποίμνιο του κτηνοτρόφου, λόγω της σφοδρής βροχόπτωσης. Ενώ πέρασαν το απόγευμα το ποτάμι, το βράδυ κατά την επιστροφή, ο 39χρονος δεν υπολόγισε την ορμή του νερού και προσπάθησε να το διασχίσει. Λέγεται μάλιστα ότι ο 12χρονος του είπε να μην το κάνει, αλλά ο ίδιος θεώρησε ότι το αυτοκίνητό του ήταν ικανό να περάσει το χείμαρρο. Έκανε όμως λάθος με τραγικές συνέπειες.

Παραλίγο τραγωδία στην ΕΛ.ΑΣ.

Από θαύμα γλίτωσαν οι τέσσερις επιβάτες περιπολικού, όταν το αυτοκίνητο μετατράπηκε σε… βάρκα, αναποδογύρισε και παρασύρθηκε από τα ορμητικά νερά που είχαν μετατρέψει ένα δρόμο σε ποτάμι στη Νέα Αλικαρνασσό.
Οι τρεις αστυνομικοί αλλά και μια πολίτης στάθηκαν τυχεροί μέσα στην ατυχία τους, αφού κατάφεραν -έστω και με δυσκολία- να βγουν σώοι και αβλαβείς μέσα από το αυτοκίνητο, πριν οι επιπτώσεις του λάθος χειρισμού τους γίνουν τραγικές.

Ενδεικτικό της περιπέτειας αυτής είναι ότι το περιπολικό υπέστη πολύ σοβαρές υλικές ζημιές, με τους ίδιους τους παθόντες να μην πιστεύουν πως κατάφεραν να βγουν υγιείς από αυτό το σκηνικό τρόμου, που στήθηκε γύρω τους μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.

Το περιστατικό σημειώθηκε αργά το βράδυ της Κυριακής, όταν μια 50χρονη γυναίκα, η οποία κινείτο πεζή, λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που είχαν εκδηλωθεί λίγη ώρα νωρίτερα, κατευθύνθηκε στο Αστυνομικό Μέγαρο για να ζητήσει τη βοήθεια των αστυνομικών και να μπορέσει να φτάσει ως το σπίτι της.

Οι αστυνομικοί, αντί να σκεφτούν και να της προτείνουν να καθίσει λίγη ώρα εντός του Μεγάρου, ώσπου να κοπάσει η βροχή, την πήραν κατευθείαν για να την πάνε στο σπίτι της.

Το… καρυδότσουφλο

Η 50χρονη μαζί με την υπαστυνόμο του Τμήματος Τροχαίας που ήταν υπηρεσία, παρελήφθη από υπηρεσιακό αυτοκίνητο, το οποίο ήταν περιπολία. Καθοδόν για το σπίτι της γυναίκας, όμως, και ενώ το αμάξι προσπαθούσε να διασχίσει το στενό και κατηφορικό δρόμο που καταλήγει από το Αστυνομικό Μέγαρο στη γέφυρα της Καλλιθέας, τα νερά παρέσυραν το αμάξι, το οποίο αναποδογύρισε και άρχισε να γεμίζει λασπόνερα.

Το συγκεκριμένο σημείο το βράδυ της Κυριακής είχε μετατραπεί κυριολεκτικά σε ένα ορμητικό χείμαρρο, με τη στάθμη του νερού να ξεπερνάει κάθε προηγούμενο. Είναι απορίας άξιον λοιπόν πως οι αστυνομικοί δεν υπολόγισαν το ανέφικτο του εγχειρήματος τους και επιχείρησαν να διασχίσουν το -εξαιρετικά κατηφορικό, άρα και πιο επικίνδυνο- σημείο.

Οι τρεις από τους τέσσερις επιβαίνοντες κατάφεραν να βγουν με δυσκολία από αυτό. Η υπαστυνόμος όμως, η οποία δεν μπόρεσε να μεταβεί σε ασφαλές σημείο, παρασύρθηκε από το χείμαρρο που είχε σχηματιστεί σε αρκετή απόσταση και κινδύνευσε να πνιγεί. Τελικά κατάφερε να απεγκλωβιστεί από τα ορμητικά νερά και να καταφύγει στην αυλή ενός σπιτιού, όπου βρέθηκε ύστερα από 20 λεπτά περίπου σε σχετικά καλή κατάσταση.

«Έσπασαν» τα τηλέφωνα

Μια από τις πιο δύσκολες νύχτες των τελευταίων χρόνων έζησε χθες το Ηράκλειο, με το νερό να «πνίγει» τις περισσότερες περιοχές της πόλης.

Οι κλήσεις στο τηλεφωνικό κέντρο της Πυροσβεστικής διαδέχονταν η μία την άλλη, με τους άνδρες της Υπηρεσίας να μην προλαβαίνουν να μεταβαίνουν σε σπίτια και καταστήματα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι χθες, μέσα σε λίγη μόλις ώρα, η Πυροσβεστική δέχτηκε πάνω από 200 κλήσεις για απάντληση υδάτων, αφού η ισχυρή βροχόπτωση μετέτρεψε τους δρόμους σε ορμητικούς χείμαρρους, οι οποίοι παρέσυραν τα πάντα στο πέρασμά τους.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με το Συντονιστικό Τμήμα της Υπηρεσίας έγιναν 60 αυτοψίες και χρειάστηκε να επέμβουν σε περίπου 40 περιπτώσεις.

Η λεωφόρος 62 Μαρτύρων, ο κόμβος της Αλικαρνασσού και του Γιόφυρου, ο Κατσαμπάς, οι Πατέλες αλλά και πολλές περιοχές περιφερειακά του Ηρακλείου, όπως το Κοκκίνη Χάνι, οι Γούβες, ήταν σαν να δέχτηκαν… κύμα τσουνάμι.

Στον κόμβο της Αλικαρνασσού μάλιστα, εξαιτίας της ορμής των νερών, δύο άτομα εγκλωβίστηκαν στα αυτοκίνητά τους και χρειάστηκε η επέμβαση της ανδρών της ΕΜΑΚ προκειμένου να απεγκλωβιστούν. Ενώ στο ίδιο σημείο ανατράπηκε λίγο μετά τα μεσάνυχτα ένα περιπολικό της αστυνομίας, με αποτέλεσμα μια υπαστυνόμος να παρασυρθεί και να κινδυνεύσει.

Οι κάτοικοι σε όλο το Ηράκλειο ξαγρύπνησαν είτε δίνοντας μάχη με το νερό και τη λάσπη, είτε με την αγωνία ότι μπορεί ανά πάσα στιγμή οι περιουσίες τους και οι ίδιοι να πέσουν θύματα της σφοδρής βροχόπτωσης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το νερό παρέσυρε σαν… καρυδότσουφλα τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια. Η επόμενη ημέρα αποκάλυψε ζημιές πολλών χιλιάδων ευρώ στα οχήματα, με τους ιδιοκτήτες τους να τα βρίσκουν πολλά μέτρα πιο κάτω, καρφωμένα σε μάντρες, κάδους απορριμμάτων και δέντρα.

«Πνίγηκε» το Ηράκλειο

Τεράστια οικονομική καταστροφή έχουν πάθει πολλά από τα καταστήματα της λεωφόρου 62 Μαρτύρων στο ύψος του Τζάμπο, αφού τα ορμητικά νερά μετέτρεψαν τις επιχειρήσεις σε… βομβαρδισμένα τοπία.

Τράπεζες, καταστήματα επίπλων, επιχειρήσεις ανταλλακτικών, κρεοπωλεία, «πνίγηκαν» κάτω από τόνους νερού και λάσπης. Ενώ πολλά παρκαρισμένα αυτοκίνητα μετατράπηκαν σε βάρκες και βρέθηκαν από τους ιδιοκτήτες τους πολλές δεκάδες μέτρα μακριά.

Αιτία σύμφωνα με τους ίδιους δεν ήταν το νερό της βροχής, αλλά η αδιαφορία των αρμοδίων υπηρεσιών που άφησαν τον κεντρικό αγωγό και τα φρεάτια βουλωμένα.

Σαν αποτέλεσμα αυτής της αβλεψίας ήταν το νερό να έχει προκαλέσει ζημιές πολλών χιλιάδων ευρώ και τους εμπόρους να μετρούν τις πληγές τους.


Οι καταγγελίες τους εστιάζονται στο γεγονός ότι δεν μπορεί κάθε φορά που βρέχει να τρέμουν μήπως πάθουν κάποια μικρή ή μεγάλη οικονομική καταστροφή, ανάλογα με τον όγκο του βρόχινου νερού. Δεν είναι δυνατόν, όπως τονίζουν, να χαρακτηρίζεται ακραίο καιρικό φαινόμενο η βροχή και μάλιστα στην «καρδιά» του χειμώνα.

«Πριν από αρκετά χρόνια είχαμε πάθει παρόμοια ζημιά και πάλι δεν είχαμε βρει το δίκιο μας. Αυτό που μας λένε είναι ότι πρόκειται για ακραία καιρικά φαινόμενα, τα οποία όμως δεν είναι η πραγματική αιτία. Ο λόγος που πλημμυρίζουμε είναι η αδιαφορία των υπευθύνων. Γιατί θα έπρεπε να είχαν καθαρίσει τον κεντρικό αγωγό που είναι βουλωμένος. Δεν έχουμε δει ποτέ συνεργείο καθαρισμού», λέει αγανακτισμένος ο επιχειρηματίας κ. Δημήτρης Γαλατιανός.

Ο ίδιος μιλώντας στην «Τ» περιγράφει τις τραγικές εικόνες που αντίκρισε χθες το πρωί όταν άνοιξε το κατάστημά του: Γραφεία και ράφια παρασυρμένα από το νερό και εμπορεύματα πολλών χιλιάδων ευρώ «πνιγμένα» κάτω από τη λάσπη.

«Θεωρώ απαράδεκτο, σε μια δύσκολη οικονομική στιγμή για τους εμπόρους, να μας αφήσει ο δήμος απροστάτευτους, να μην καθαρίζει τα φρεάτια και τους αγωγούς και κάθε φορά που θα βρέξει να είμαστε σε αυτή την κατάσταση. Μια βροχή την οποία περιμένουμε, αφού είναι Γενάρης μήνας.

Δεν είναι δυνατόν το κατάστημά μου να έχει 20 πόντους νερό μέσα και να αντικρίζω αυτή την καταστροφή.

Το μαγαζί μου είναι μαζί με το πεζοδρόμιο περίπου 40 εκατοστά από το οδόστρωμα. Το νερό που μπήκε μέσα στο μαγαζί, έφτασε στο σημείο να είναι ως και 20 εκατοστά. Φανταστείτε τι ζημιά έχω πάθει. Τα κάτω ράφια έχουν βραχεί και τα προϊόντα με τις συσκευασίες τους έχουν αλλοιωθεί και καταστραφεί. Η καταστροφή μας υπολογίζεται περίπου στα 15.000 ευρώ», επισημαίνει ο κ. Γαλατιανός.

15 κεραυνοί «χτύπησαν» τη ΔΕΗ

Το εργοστάσιο στον Αθερινόλακκο έσωσε την Κρήτη από το μπλακ - άουτ τη νύχτα της Κυριακής

Οι δεκαπέντε κεραυνοί που έπληξαν το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ σε συνδυασμό με την παλαιότητα των εγκαταστάσεων στην Κρήτη και την έλλειψη προσωπικού ενοχοποιούνται κατά κύριο λόγο για τις πολύωρες διακοπές ρεύματος, που σημειώθηκαν χθες τα ξημερώματα σε ολόκληρο το νησί εξαιτίας της κακοκαιρίας που εκδηλώθηκε.

Η κακοκαιρία που είχε ήδη αρχίσει να εκδηλώνεται στην Κρήτη από το απόγευμα της Κυριακής κορυφώθηκε λίγο μετά τα μεσάνυχτα. Οι κεραυνοί που έπεσαν «χτύπησαν» τις γραμμές της ΔΕΗ, με αποτέλεσμα να συσσωρευτεί αρκετό ενεργειακό φορτίο. Οι αυτόματοι διακόπτες κάθε γραμμής αναβόσβηναν σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο, για να αντέξει το σύστημα, όπως χαρακτηριστικά έλεγε χθες το πρωί ο βοηθός διευθυντή του Δικτύου Μεταφοράς Κρήτης-Ρόδου της ΔΕΗ, κ. Μανώλης Θαλασσινάκης. Σύμφωνα με τον κ. Θαλασσινάκη οι δεκαπέντε κεραυνοί που έπληξαν το δίκτυο προκάλεσαν αλλεπάλληλα βραχυκυκλώματα λόγω του μεγάλου φορτίου των ηλεκτρικών εκκενώσεων από τους κεραυνούς. Το δίκτυο έφτασε σε οριακό σημείο και τότε άρχισαν να δημιουργούνται τα λεγόμενα «σφάλματα» στο δίκτυο μεταφοράς της ενέργειας. Στόχος ήταν η εκκαθάριση του δικτύου από τα κεραυνικά φορτία. Το σύστημα επλήγη από τις συνεχείς κεραυνοβολήσεις. Σύμφωνα με τον κ. Θαλασσινάκη ένας άλλος παράγοντας που συνετέλεσε στη βύθιση αρκετών περιοχών του νησιού στο σκοτάδι ήταν το γεγονός ότι τη στιγμή των κεραυνοβολήσεων η ζήτηση ήταν χαμηλή. Οι μονάδες που βρίσκονταν σε λειτουργία παράγουν τόσο ηλεκτρικό ρεύμα όσο απαιτείται κάθε στιγμή βάσει της ζήτησης. Συνεπώς οι μονάδες παραγωγής που βρίσκονταν τη στιγμή της κεραυνοβόλησης σε λειτουργία ήταν λίγες, σύμφωνα με τον κ. Θαλασσινάκη. Συνεπώς όταν οι μονάδες παραγωγής των Λινοπεραμάτων στο Γάζι και της Ξυλοκαμάρας στα Χανιά άρχισαν να παρουσιάζουν σφάλμα, λόγω των κεραυνών δεν υπήρχε άλλη μονάδα παραγωγής σε λειτουργία εκτός από εκείνη του Αθερινόλακκου στο Λασίθι, που όπως φαίνεται άντεξε και συνέχισε τη λειτουργία της. Έτσι αποφεύχθηκε το μπλακ-άουτ όπως εξήγησε ο κ. Θαλασσινάκης, σημειώνοντας ότι από τη μονάδα στον Αθερινόλακκο που έμεινε σε λειτουργία καλυπτόταν εκ περιτροπής η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στο νησί, με αποτέλεσμα να υπάρχει συσκότιση σε αρκετές περιοχές της Κρήτης τουλάχιστον μέχρι τις 7 χθες το πρωί. Ο κ. Θαλασσινάκης σημειώνει ότι δεν υπήρξε μπλακ-άουτ, καθώς αυτό σημαίνει πως η ΔΕΗ δεν παρήγαγε καθόλου ενέργεια κάτι που δεν συνέβη τη νύχτα της Κυριακής, αφού παρέμενε σε λειτουργία ο Αθερινόλακκος. Μπλακ - άουτ στην Κρήτη έχει να σημειωθεί από το 2001. Τότε έγινε μπλακ - άουτ δύο φορές, μια τον Οκτώβριο και μια το Νοέμβριο σε διάρκεια λιγότερη από 30 ημέρες.

Κατέρρευσε ο νέος δρόμος

Άνοιξε ρήγμα βάθους 15 μέτρων και μήκους πάνω από 30

Με μελέτη 20ετίας που είχε εγκριθεί στις αρχές του 1990 από τη Διεύθυνση ΣΜΕΟ του ΥΠΕΧΩΔΕ και χωρίς να έχουν γίνει γεωτρήσεις παρά τη σαθρότητα των εδαφών δημοπρατήθηκε το 2006 και κατασκευάστηκε η παράκαμψη Σίβα-Αυγενικής που τη νύχτα της Κυριακής από τις έντονες βροχοπτώσεις υποχώρησε και άνοιξε όρυγμα στο οδόστρωμα σε ένα μήκος 30-40 μέτρων και σε βάθος τουλάχιστον 15 μ.. Ποιος φταίει για το χάλι που παρουσιάζει σήμερα αυτό το καινούριο έργο; Τα εδάφη που είναι σαθρά, απαντά στέλεχος της Περιφέρειας Κρήτης με ειδικότητα μηχανικού. Οι υπηρεσίες όμως και ο ανάδοχος δεν έχουν ευθύνη; Δεν γνώριζαν ότι τα εδάφη ήταν κακής ποιότητας ώστε να ενισχύσουν την κατασκευή ή να επαναχαράξουν το δρόμο; Ο ίδιος λέει οι απαλλοτριώσεις ήταν συντελεσμένες και πληρωμένες. Συνεπώς το ελληνικό κράτος δεν είχε σκοπό να αλλάξει την πορεία του δρόμου ακόμη κι αν ήξερε ότι κάποτε θα «έπεφτε»; Το ήξερε; Το ίδιο στέλεχος της Περιφέρειας Κρήτης μιλώντας στην «Τ» εξηγεί ότι για να ανέβει η στάθμη από το φυσικό έδαφος και να κατασκευαστεί ο δρόμος έγινε μπάζωμα από 0 έως 4 μέτρα. Δηλαδή το μπάζωμα δημιουργεί μια νοητή αμβλεία γωνία επί του φυσικού εδάφους. Υπολογίζεται σύμφωνα με το στέλεχος της Περιφέρειας Κρήτης ότι από την επιφάνεια του φυσικού εδάφους και σε βάθος 10 μέτρων, δηλαδή 14 μέτρων από την επιφάνεια του οδοστρώματος, παρατηρείται μια ολίσθηση των εδαφών σε μήκος 150 μέτρων. Δηλαδή μεγάλος όγκος υπεδάφους ολίσθησε σε μήκος 150 μέτρων. Αυτό συνέβη σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος εξαιτίας υπόγειων νερών που υπάρχουν στην περιοχή αλλά και της κακής ποιότητας των εδαφών. Ο δρόμος αυτός κατασκευάστηκε και δόθηκε στην κυκλοφορία πέρυσι, όμως ακόμη δεν είχε παραδοθεί στη ΔΕΚΕ της Περιφέρειας Κρήτης και συνεπώς παραμένει στην ευθύνη του εργολάβου. Η εικόνα από το σημείο που υποχώρησε ο δρόμος είναι πραγματικά σοκαριστική καθώς πρόκειται για ένα δρόμο που δεν μετρά παρά μόνο μερικούς μήνες ζωής. Επιπλέον μοιάζει με όρυγμα που δημιουργήθηκε από ένα σεισμό και όχι από μια έντονη βροχόπτωση. Το έργο έχει κατασκευαστεί από τη Δομική Κρήτης που πλέον θα κληθεί με ειδική πρόσκληση να αποκαταστήσει το έργο. Ο εργολάβος έχει δικαίωμα τώρα να δηλώσει αν κατά την άποψή του έφταιγε ή όχι. Κι αν δεν έφταιγε, ποιος είναι ο υπεύθυνος για την καταστροφική εικόνα που παρουσιάζει ένα ολοκαίνουριο έργο; Υπήρχαν ελλείψεις στις μελέτες; Δεν είχαν γίνει γεωλογικές έρευνες; Πόσο παλιά ήταν η μελέτη και γιατί δημοπρατήθηκε χωρίς να επικαιροποιηθεί; Τα ερωτήματα πλέον είναι πολλά. Σύμφωνα με στέλεχος με ειδικότητα πολιτικού μηχανικού από την Περιφέρεια Κρήτης, το έργο κατασκευάστηκε με εγκεκριμένη μελέτη από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Η μελέτη είχε εκπονηθεί πριν από περίπου 20 χρόνια, όμως δεν επικαιροποιήθηκε. Ο φάκελος περιείχε γεωλογική μελέτη, όμως δεν είχε γίνει καμία διερευνητική γεώτρηση καθώς το επίχωμα που θα χρειαζόταν για την ανύψωση του δρόμου ήταν πολύ μικρό από 0-4 μέτρα και συνεπώς είχε εκτιμηθεί ότι δεν χρειαζόταν περαιτέρω ενίσχυση. Το έργο δημοπρατήθηκε το 2006 με αρκετά χαμηλή τιμή σε σχέση με άλλα οδικά έργα που κατασκευάζονται στην ίδια περιοχή όπου τα εδάφη χαρακτηρίζονται σαθρά. Στο ερώτημα γιατί δεν επικαιροποιήθηκε η μελέτη και δεν έγιναν γεωτρήσεις το ίδιο στέλεχος απαντά ότι δεν υποχρεώνει ο νόμος αλλά δεν ζητήθηκε και από κανέναν κάτι τέτοιο! Η κυκλοφορία σήμερα στο τμήμα Σίβα-Αγία Βαρβάρα διεξάγεται από τον παλιό δρόμο, ενώ ο δρόμος έχει κλείσει καθώς πλέον θεωρείται επικίνδυνος. Άξιο λόγου είναι το γεγονός ότι τη στιγμή της κατολίσθησης δεν περνούσε κάποιο όχημα το οποίο κυριολεκτικά θα είχε πέσει στο ρήγμα των 15 μέτρων που δημιουργήθηκε με ό,τι αυτό θα σήμαινε για τους επιβάτες.

Οδηγοί στα… Βράχια

Κινδυνεύουν ζωές λόγω των συχνών κατολισθήσεων

Με το φόβο μήπως πέσουν θύματα η λιθόπτωσης ή ακόμη και κατολίσθησης είναι οι οδηγοί που κινούνται στο οδικό δίκτυο της Κρήτης, μιας και τα σημεία - καρμανιόλα είναι στα οποία τα τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί πολλά τροχαία... ελέω βράχων είναι αρκετά.

Με την πρώτη δυνατή βροχή η διέλευση από δεκάδες σημεία των δρόμων του νησιού, αποτελεί ένα μεγάλο ρίσκο για τους οδηγούς, που διέρχονται από αυτά, κάνοντας το… σταυρό τους.

Το σκηνικό τρόμου που στήνεται σε κάθε βροχόπτωση, εντείνεται από τα ανύπαρκτα έργα προστασίας κατά μήκος των επικίνδυνων αυτών σημείων.

Ούτε τα δεκάδες τροχαία, ούτε οι συνεχείς βραχοπτώσεις, ούτε και οι εκκλήσεις των φορέων που είναι ευαισθητοποιημένοι σε θέματα οδικής ασφάλειας, έχουν καταφέρει να συγκινήσουν τις αρμόδιες Υπηρεσίες για να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά γεωλογικά προβλήματα. Καιρικά φαινόμενα, όπως αυτό της Κυριακάτικης κακοκαιρίας, ξυπνούν μνήμες όσων έχουν ζήσει τη δυσάρεστη εμπειρία να εμπλακούν ή να είναι αυτόπτες μάρτυρες κάποιας κατολίσθησης.

Σύμφωνα με το διευθυντή της ΕΛΠΑ, κ. Γιάννη Λιονάκη, αυτό που πρέπει να γίνει είναι καταρχήν ένας οπτικός έλεγχος και στη συνέχεια να αναλάβουν δράση οι γεωλόγοι και οι συντηρητές και να δουν ποια είναι τα επικίνδυνα σημεία του εθνικού οδικού δικτύου, στον οποίο μάλιστα αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες.

«Έλεγχοι οι οποίοι πρέπει να γίνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα -και όχι καθόλου- όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.

Πρέπει να ελέγχεται η στατικότητα των πρανών και των επικίνδυνων σημείων της εθνικής οδού. Είναι επίσης απαραίτητο -όπου χρειάζεται- να γίνουν και οι απαραίτητες παρεμβάσεις, μέσα από διάφορους τρόπους αντιμετώπισης που υπάρχουν. Ένας από αυτούς είναι να τοποθετηθούν ειδικά δίχτυα, πάσσαλοι και να γίνει διαστρωμάτωση των επικίνδυνων σημείων.

Αυτό όμως που πρέπει να καταλάβουν κάποιοι είναι ότι η ζωή και η ανάγκη για ασφαλή μετακίνηση έχει άμεση προτεραιότητα», τονίζει ο κ. Λιονάκης.

Παρεμβάσεις

Από την πλευρά του ο προϊστάμενος της ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ, κ. Γιώργος Αγαπάκης, εξηγεί ότι υπάρχουν κάποια σημεία, στα οποία με τα σημερινά δεδομένα δεν υπάρχει η δυνατότητα για παρεμβάσεις.

«Σε κάποιες περιπτώσεις βέβαια, όπως στο Άγιο Γεώργιο στο Σελινάρι, πραγματοποιούνται εργασίες, όπου τοποθετούνται ειδικά πλέγματα και βραχοπαγίδες. Μια διαδικασία εξαιρετικά δύσκολη. Σε αυτά τα σημεία, οι παραπάνω είναι οι ενδεδειγμένες λύσεις για την αποφυγή τροχαίων και τη μείωση των πιθανοτήτων για την πρόκληση ατυχήματος», σημειώνει ο κ. Αγαπάκης.

Όπως διευκρινίζει ο ίδιος, όταν ανοίχτηκαν αυτές οι θέσεις, δεν ελήφθησαν κάποια πλάτη μεγαλύτερα, ώστε όταν πέσει κάποια πέτρα ή βράχος να έχει το περιθώριο και να μην πέφτει στο οδόστρωμα.

«Δεν υπάρχει χώρος με λίγα λόγια, αφού τα έργα αυτά έγιναν πολύ παλιά και οι ανάγκες, αλλά και οι προδιαγραφές ήταν άλλες. Βέβαια, μιλάμε για έργα, τα οποία έπρεπε να έχουν ήδη γίνει, ειδικά σε μεγάλα ορύγματα, όπου η πιθανότητα να υπάρξει λιθόπτωση είναι μεγάλη, ειδικά σε μέρες που σημειώνονται σφοδρές βροχοπτώσεις», καταλήγει ο κ. Αγαπάκης.