Κίνα και Λιβύη θέλουν τα λιμάνια της Κρήτης

Δημοσίευση: 16/06/2010 11:06
Συντάκτης: digitalcrete.gr
645 προβολές

Στην υπογραφή δεκατεσσάρων συμφωνιών οικονομικής συνεργασίας προχώρησαν Ελλάδα και Κίνα στο πλαίσιο της χθεσινής επίσκεψης του αντιπροέδρου της Κίνας, Ζανγκ Ντεγιάνγκ, στην Αθήνα, ενώ πρόσφορο είναι το έδαφος και για συμφωνίες στην Κρήτη, την οποία θα επισκεφτεί σήμερα το μεσημέρι.

Οι Κινέζοι έχουν βάλει στο μάτι το αεροδρόμιο Καστελίου, αλλά και το λιμάνι του Νότου, με αποτέλεσμα να αναμένεται με αγωνία η άφιξη και η παραμονή του στο Ηράκλειο.

Ευημερία

Ο κ. Ντεγιάνγκ κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα αναφέρθηκε στη δύσκολη οικονομικά περίοδο που διανύει η Ελλάδα, αλλά δήλωσε αισιόδοξος ότι θα ανακάμψει.

«Είμαστε πεπεισμένοι ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να ξεπεράσει τις οικονομικές δυσκολίες και να πραγματοποιήσει σταθερή ανάπτυξη για την ευημερία του λαού. Υπάρχει κοινή βούληση Αθήνας - Πεκίνου να ενδυναμώσουμε τις επωφελείς μας συνεργασίες για την κοινή αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης» επισήμανε.

Οι συμφωνίες αφορούν κυρίως στους τομείς της ναυτιλίας, των μεταφορών, του τουρισμού, των τηλεπικοινωνιών και των εξαγώγιμων ελληνικών αγροτικών προϊόντων. Η πρώτη υπογραφή αφορά στο Μνημόνιο Κατανόησης και Συνεργασίας στον ναυτιλιακό τομέα, μεταξύ της υπουργού Οικονομίας Λούκας Κατσέλη και του υπουργού Μεταφορών της Κίνας Λι Σενγκλίν.

Αλλες τέσσερις συμφωνίες αφορούν στη ναυπήγηση ή πρόθεση ναυπήγησης ελληνικών φορτηγών πλοίων ξηρού φορτίου στα ναυπηγεία της COSCO και υπεγράφησαν μεταξύ Ελλήνων πλοιοκτητών και της COSCO shipyard Co.
Μία συμφωνία αφορά στη σύσταση κοινοπραξίας και άλλες δύο συμφωνίες ναύλωσης, οι οποίες, από κινεζικής πλευράς, υπεγράφησαν από τον εκπρόσωπο της COSCO Bulk Carrier και από ελληνικής από Ελληνες εφοπλιστές. Συμφωνία συνεργασίας υπεγράφη και στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, μεταξύ του ΟΤΕ και της Huawei Technologies. Μια ακόμη συμφωνία υπεγράφη για την κατασκευή του εμπορικού και ξενοδοχειακού συγκροτήματος «Pireus Plaza» από την BCEGI και την Helios Plaza.

Τέλος, τέσσερις συμφωνίες υπεγράφησαν για την εξαγωγή ελληνικού ελαιολάδου.

«Πήρα πολλές ενθαρρύνσεις από τον κ. Πάγκαλο. Ανταλλάξαμε εις βάθος απόψεις για την εμβάθυνση των συνεργασιών σε κάθε τομέα και καταλήξαμε σε ευρεία συμφωνία. Η Ελλάδα ενθαρρύνει τις κινεζικές επιχειρήσεις να έρθουν στην Ελλάδα να βρουν τις ευκαιρίες για επενδύσεις» δήλωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης της Κίνας.

Πρωθυπουργός

Νωρίτερα ο κ. Ντεγιάνγκ είχε συναντηθεί με τον πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου, ενώ έγινε δεκτός και από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας.

Καλωσορίζοντας τον Κινέζο αντιπρόεδρο, ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για τη «στρατηγική σχέση Ελλάδας και Κίνας», τις εμπορικές συμφωνίες και τη «συνεχή και ουσιαστική συνεργασία των δύο χωρών σε περιφερειακά και διεθνή ζητήματα».

«Κύριε πρόεδρε, με ιδιαίτερη χαρά σας υποδεχόμαστε στην Ελλάδα. Οι διμερείς μας σχέσεις είναι άριστες. Συνεχίζουμε και εμβαθύνουμε τις σχέσεις αυτές, μια στρατηγική σχέση Ελλάδας και Κίνας, με τις εμπορικές συμφωνίες που προωθούμε και υπογράφουμε, αλλά και σε πολιτικό επίπεδο, με τη συνεχή και ουσιαστική μας συνεργασία σε περιφερειακά και διεθνή ζητήματα.
Με πολύ μεγάλη χαρά, λοιπόν, σας υποδεχόμαστε στην Ελλάδα» ανέφερε.

Πετροδόλαρα του Καντάφι για το λιμάνι στο Νότο!

Από την Κρήτη θα ξεκινήσει ως φαίνεται λόγω γεωγραφική θέσης η υλοποίηση του μνημονίου συνεργασίας Ελλάδας-Λιβύης που συνυπέγραψαν πριν από μια εβδομάδα ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου και ο Μουαμάρ Καντάφι. Μάλιστα, δεν αποκλείεται οι Λίβυοι να εμπλακούν και στο έργο κατασκευής του λιμανιού στο Νότο για το οποίο είχαν ενδιαφερθεί Κινέζοι και Κορεάτες επί Ν.Δ., αλλά και στη μαρίνα που σχεδιάζεται για την πόλη του Ηρακλείου που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι εμίρηδες από το Ντουμπάι. Αν τελικά οι Λίβυοι αναλάβουν την επένδυση για το λιμάνι στο Νότο, θα κατασκευάσουν ταυτόχρονα και τις εγκαταστάσεις υποδοχής του υποθαλάσσιου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου και του ποντισμένου καλωδίου για το ηλεκτρικό ρεύμα που θα πουλά η Αφρική σε όλη την Ευρώπη μέσω Κρήτης! Εκτός, όμως, από τους μακροπρόθεσμους στόχους γίνεται μια πρώτη προσέγγιση από τους φορείς της Κρήτης των προθέσεων των Λίβυων και μάλιστα δεν αποκλείεται το επόμενο διάστημα να πραγματοποιηθεί ταξίδι στη Λιβύη από τους φορείς του νησιού στο πλαίσιο διερεύνησης της προοπτικής συνεργασίας στο επίπεδο του τουρισμού και του εμπορίου, αν είναι δυνατό ακόμη και από φέτος. Οι εντολές από την κυβέρνηση προς τους τοπικούς φορείς να διερευνήσουν τις δυνατότητες και τις προοπτικές συνεργασίας με τη Λιβύη φαίνεται πλέον ότι είναι πιεστικές, ποντάροντας στα διαθέσιμα 200 δισ. δολάρια των Λίβυων για την ανάταξη της χώρας. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που το βράδυ της Δευτέρας πραγματοποιήθηκε σύσκεψη υπό τον περιφερειάρχη Κρήτης Θανάση Καρούντζο, κατά την οποία εξετάστηκε όχι μόνο το ενδεχόμενο ακτοπλοϊκής και αεροπορικής σύνδεσης Κρήτης-Λιβύης ως πιο άμεσος στόχος, αλλά και τη δυνατότητα να κατασκευαστούν μεγάλα έργα στο νησί , όπως το πολυσυζητημένο λιμάνι στο Νότο αλλά και η μαρίνα στην πόλη του Ηρακλείου με τα δολάρια του… Καντάφι! Η συζήτηση που έγινε στο πλαίσιο της σύσκεψης επιβεβαιώνει πλήρως τόσο το δημοσίευμα της «Τ» στις 11 Ιουνίου 2010 ότι η νέα διοίκηση του ΟΛΗ επαναφέρει τη μαρίνα και το λιμάνι στο Νότο ως έργα που είτε εγκαταλείφθηκαν είτε δεν πρόλαβαν να υλοποιηθούν από τους προηγούμενους, αλλά και το εκτενές δημοσίευμά μας την επόμενη ημέρα (12 Ιουνίου 2010) για την εισαγωγή φυσικού αερίου από τη Λιβύη στην Κρήτη με υποθαλάσσιο αγωγό και την πόντιση καλωδίου για τη μεταφορά ηλεκτρικού ρεύματος από τα ηλιακά κάτοπτρα της Σαχάρας στο νησί μας!

Πώς συνδυάζονται όλα αυτά; Η λιμενική εγκατάσταση στο Νότο θα μπορούσε με τις κατάλληλες υποδομές να δεχτεί τον υποθαλάσσιο αγωγό από τη Λιβύη που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο στην Κρήτη, αλλά και το καλώδιο που θα μεταφέρει το ρεύμα από τη Σαχάρα! Ετσι, παράλληλα με την κατασκευή του λιμανιού στο Νότο ειπώθηκε κατά τη σύσκεψη ότι θα μπορούσαν να δημιουργηθούν και οι υποδομές για τη δημιουργία ενεργειακού κέντρου μέσα στις λιμενικές εγκαταστάσεις. Φυσικά κάτι τέτοιο θα αποτελούσε κίνητρο για τους Λίβυους να επενδύσουν, αφού θα δημιουργήσουν ένα λιμάνι στην Κρήτη, ανοίγοντας μια αγορά στην Ευρώπη και παράλληλα να έχουν φθηνές εισαγωγές κρητικών προϊόντων που δεν παράγονται στη Λιβύη.

Αν υποτεθεί ότι τελικά τα σχέδια για το λιμάνι στο Νότο, τη μαρίνα στο Βορρά και το ενεργειακό κέντρο που θα δεχτεί το φυσικό αέριο και το ρεύμα από την Αφρική προχωρήσουν με κατασκευαστές τους Λίβυους, τότε θα πρέπει να θεωρείται σίγουρο ότι τα έργα αυτά δεν θα πρέπει να φαντάζουν μακρινά καθώς το μνημόνιο συνεργασίας με την Ελλάδα έχει τόσο σφιχτά χρονοδιαγράμματα που αν δεν τηρηθούν υπάρχει κίνδυνος η χώρα μας να μην απορροφήσει μέρος των 200 δισ. δολαρίων που έχουν διαθέσιμα για επενδύσεις οι Λίβυοι!