Σε διψήφια ποσοστά αναμένεται να φτάσει η μείωση της τουριστικής κίνησης από τη Σκανδιναβική αγορά, τη βασική “αιμοδότρα” του Χανιώτικου τουρισμού, καθώς το 70% των τουριστών στο Νομό προέρχονται από Δανία, Σουηδία, Νορβηγία, Φιλανδία.
Οπως επισημαίνουν μιλώντας στα "Χ.Ν." οι υπεύθυνοι των γραφείων αυτών, η μείωση αυτή τη στιγμή κυμαίνεται ανάμεσα σε 12% και 20% ανάλογα με το τουριστικό γραφείο και αναμένεται μέχρι τέλος της χρονιάς -με τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής- να φτάσει στο 10%.
Ωστόσο δύο στοιχεία προβληματίζουν περισσότερο ακόμα και από την καταγεγραμμένη μείωση των κρατήσεων:
1) Η εκτίμηση πως οι Σκανδιναβοί τουρίστες θα είναι πολύ συγκρατημένοι στα έξοδα τους και πολύ "σφιχτοί" σε ό,τι έχει να κάνει με το πορτοφόλι τους.
2) Η πεποίθηση ότι η πραγματικά δύσκολη χρονιά θα είναι το 2010 για τους Ευρωπαίους.
"Σε σύγκριση με πέρυσι οι κρατήσεις είναι μειωμένες κατά 12-13%. Ευελπιστούμε ότι θα κατέβει σε 8-9% το ποσοστό αυτό μέχρι το τέλος της σεζόν. Με δεδομένη την κρίση δεν θα έλεγα ότι είναι το καλύτερο δυνατό ποσοστό αλλά η λιγότερη δυνατή ζημιά" δηλώνει στα "Χ.Ν." ο κ. Αντρέας Αυγουστινάκης, υπεύθυνος του πρακτορείου Thomas Cook που εκπροσωπεί στα Χανιά πολλά Σκανδιναβικά τουριστικά γραφεία και που για τη χρονιά που διανύουμε αναμένεται να φέρει στη Δυτ. Κρήτη 95.000 επισκέπτες.
Αυτή τη στιγμή σύμφωνα πάντα με τον κ. Αυγουστινάκη η οικονομική κρίση έχει πλήξει σημαντικά τη Σουηδία και τη Νορβηγία και λιγότερο τη Δανία και τη Φιλανδία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι Σκανδιναβοί που συνηθίζουν να πηγαίνουν διακοπές δύο φορές το χρόνο, χειμώνα και καλοκαίρι, να περιορίσουν σε μια την έξοδο από τη χώρα τους.
"Ως Ελληνες, ως Κρητικοί, ως Χανιώτες πρέπει να προσπαθήσουμε ειδικά στις τουριστικές εκθέσεις να είμαστε πιο επαρκείς, προκειμένου εμείς να είμαστε ο προορισμός αυτός", επεξηγεί ο κ. Αυγουστινάκης.
Ανάλογα είναι και τα μηνύματα και από την TUI, που στα Χανιά φέρνει ετησίως πάνω από 100.000 Σκανδιναβούς τουρίστες.
"Αυτή τη στιγμή η Σκανδιναβική αγορά έχει μεγάλη μείωση κίνησης που σε πολλές περιπτώσεις φτάνει το 20% για το Ν. Χανίων. Το νούμερο αυτό είναι μεγαλύτερο σε ό,τι αφορά την αγορά, αν υπολογίσουμε ότι σε σχέση με πέρυσι έχουμε καινούργιες ξενοδοχειακές μονάδες και επέκταση άλλων, δηλαδή οι κλίνες που διατίθενται είναι περισσότερες. Ευελπιστούμε ότι θα κλείσουμε τη σεζόν με μια μείωση περίπου 15-18% με βάση τις κρατήσεις και με βάση την περασμένη χρονιά" αναφέρει ο προϊστάμενος της TUI στα Χανιά κ. Μανώλης Μαρινάκης.
Αριθμητικά η μείωση του 15-18% ισούται με 30.000 περίπου επισκέπτες. Γι’ αυτό το λόγο και τα τουριστικά γραφεία έχουν ήδη ξεκινήσει μια σειρά από προσφορές που απευθύνονται κυρίως σε όσους αντιμετωπίζουν οικονομικό πρόβλημα.
Σε λίγες εβδομάδες θα ξεκινήσουν να υπογράφονται τα συμβόλαια για το 2010. "Πρέπει να πούμε ότι τα Χανιά είναι ακριβότερος προορισμός σε σύγκριση με την υπόλοιπη Κρήτη και άλλες περιοχές της χώρας και αυτές τις τιμές παραπάνω είναι διαθετειμένοι να τις πληρώνουν μόνο οι Σκανδιναβοί. Ετσι σε περίοδο κρίσης όπως τώρα, τα Χανιά θα πληγούν περισσότερο σε σχέση με την υπόλοιπη Κρήτη γιατί δεν υπάρχουν άλλες εθνικότητες που να τροφοδοτήσουν τα ξενοδοχεία. Η μονοπωλιακή κατάσταση είναι καλή όταν πάμε καλά, είναι κακή σε περίοδο κρίσης" υπογραμμίζει ο κ. Μαρινάκης.
ΤΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
Οι υπεύθυνοι των tour operator για τα Χανιά ρωτήθηκαν και για τα συνεχιζόμενα παράπονα των ξενοδόχων των Χανίων, για αυξημένες απαιτήσεις από μεριάς τους σε ό,τι αφορά την προσφορά υπηρεσιών από τα ξενοδοχεία τους αλλά και για... μηδενικές αυξήσεις στα φετινά συμβόλαια. "Εμείς δεν προχωρήσαμε σε μειώσεις στις κρατήσεις αλλά σε χρηματική μείωση της τάξης από 3% έως 7%. Ενα ποσό που δεν είναι μεγάλο, και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτήν την έκπτωση την περάσαμε κατευθείαν στον πελάτη ώστε να κάνουμε πιο ελκυστικό το τουριστικό πακέτο. Είναι λογικά τα παράπονα των ξενοδόχων αλλά όταν ο πελάτης βρίσκει στην άλλη μεριά του Αιγαίου μια αγορά φτηνότερη κατά 15-20% πρέπει να προσπαθήσουμε να κρατήσουμε τις τιμές ώστε να συνεχιστεί η ροή των επισκεπτών προς την Κρήτη και τα Χανιά. Οταν ο πελάτης έχει να επιλέξει μεταξύ Αττάλειας με 35 ευρώ το δωμάτιο και Χανίων με 50 ευρώ θα επιλέξει την πρώτη, ειδικά αυτήν την εποχή που σκέπτεται το πορτοφόλι του πολύ περισσότερο" απαντά ο υπεύθυνος του Thomas Cook.
Aπό τη μεριά του ο υπεύθυνος της TUI, αφού σημειώνει πως "οι ξενοδόχοι είναι λογικό να έχουν ένα αίτημα 10-15%", υποστηρίζει πως "ανάλογες αυξήσεις δεν υπάρχουν πουθενά στην Ευρώπη όχι μόνο για ξενοδοχεία αλλά ούτε για τρόφιμα, ούτε σε οποιαδήποτε άλλο προϊόν και υπηρεσία. Οι αυξήσεις είναι στα περιθώρια του πληθωρισμού 2-3%. Βέβαια υπάρχουν εξαιρέσεις. Ενας καλός ξενοδόχος έχει καλύτερη διαπραγματευτική δυνατότητα από ένα ξενοδόχο που δεν έχει ζήτηση, που δεν έχει κάνει ανακαίνιση στη μονάδα του κ.α.."
ΤΟ... 2010
Απαισιόδοξος ως προς το 2010 εμφανίζεται και ο κ. Αυγουστινάκης. "Εκτιμώ ότι τα πράγματα για τη Σκανδιναβική αγορά αλλά και για όλη τη Δυτική Ευρώπη θα είναι πιο δύσκολα το 2010, καθώς τότε θα φανούν περισσότερο τα αποτέλεσματα της οικονομικής κρίσης και εκεί χρειάζεται μια προσπάθεια από όλους μας. Θα προσπαθήσουμε να κρατήσουμε τα ίδια κρεβάτια με το 2009 όμως αυτό φυσικά δεν είναι σίγουρο. Από τις αρχές Μαΐου θα ξεκινήσουμε να κλείνουμε συμβόλαια για το 2010 και αυτό που μπορώ να πω είναι ότι τα πράγματα θα είναι πιο “σφιγμένα” σίγουρα".
Τουριστική προβολή
Ερωτηθείς σχετικά με την τουριστική προβολή και έχοντας την εμπειρία από την προηγούμενη θητεία του ο κ. Μαρινάκης απαντά πως "αν σκεφτούμε ότι το 70% των τουριστών του Ν. Χανίων είναι Σκανδιναβοί ουσιαστικά πρέπει να μετράμε πως πάνε αυτοί. Οι τουρίστες άλλων εθνικοτήτων είναι αμελητέοι ως αριθμός. Παρόλο που έγιναν κάποιες ενέργειες τα τελευταία χρονια δεν ήταν αρκετές για να προσελκύσουν νέες εθνικότητες. Θα χρειαστεί χρόνος για να γίνει αυτό. Κάθε Νομαρχιακή αρχή έχει τις δικές τις προτεραιότητες, αν ήμουν εγώ υπεύθυνος και ξέροντας ότι το 70% των τουριστών είναι Σκανδιναβοί θα είχα δώσει μεγαλύτερη βάση σε αυτήν την περιοχή. Θα μπορούσαν και οι ξενοδόχοι αντί να δώσουν 10-20% έκπτωση στα πακέτα τους -γιατί χαμήλωσαν τα πακέτα τους- να δώσουν ένα 2% παραπάνω για την τουριστική προβολή. Θα είχε καλύτερη απήχηση".
Πηγή: haniotika-nea.gr