Νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι

Δημοσίευση: 25/02/2009 12:02
Συντάκτης: digitalcrete.gr
818 προβολές

Με την ελπίδα η έναρξη κατασκευής του μεγαλύτερου αναπτυξιακού έργου στην Περιφέρεια της Κρήτης να μην αποτελέσει μόνο μια προεκλογικού τύπου εξαγγελία από την κυβέρνηση της ΝΔ υποδέχτηκε η κοινωνία του Ηρακλείου και οι φορείς του νησιού την ανακοίνωση για δημοπράτηση του διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι.

Η εξαγγελία πάντως, χθες, από τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Γιώργο Σουφλιά, έγινε με την ενδεδειγμένη βαρύτητα για έργα τέτοιου βεληνεκούς όπως το νέο διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου.

Ο υπουργός, στην ευρεία και σε πανηγυρικό κλίμα σύσκεψη που συγκάλεσε χθες το μεσημέρι στο υπουργείο του με την παρουσία κυρίως των φορέων του νομού Ηρακλείου, εξήγγειλε με κάθε επισημότητα την έναρξη κατασκευής του έργου από τα τέλη του τρέχοντος έτους. Αφετηρία, της υλοποίησής του θα είναι η δημοπράτηση του, την οποία ο υπουργός Γιώργος Σουφλιάς και οι υπηρεσίες του τοποθετούν στα μέσα του Μαΐου με κατάληξη το 2014 όποτε και προσδιορίζεται
-πάντα σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του ΥΠΕΧΩΔΕ- η ολοκλήρωση του μεγαλόπνοου έργου με δυναμικότητα μεταφοράς 5,5 εκ. επιβατών.
Όπως ανακοινώθηκε επίσημα από τον υπουργό, από σήμερα μέχρι και τον Μάϊο, όποτε το υπουργείο δρομολογεί την δημοπράτηση του έργου, θα εξελιχθεί (θα προηγηθεί της δημοπράτησης) ένας κύκλος διαβουλεύσεων μεταξύ ΥΠΕΧΩΔΕ και της τοπικής κοινωνίας, των φορέων δηλαδή του νομού Ηρακλείου, στα διοικητικά όρια του οποίου θα κατασκευαστεί το έργο.

ΚΟΣΤΟΣ
Το κόστος κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελίου αναμένεται να ανέλθει στο 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων και την εξυπηρέτηση των δανείων. Συγκεκριμένα, το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης, που όπως έχει ήδη ανακοινωθεί θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, είναι προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ και θα καταλαμβάνει, μαζί με όλα τα έργα υποδομής, έκταση 6.000 στρεμμάτων.
Ο υπουργός, που στάθηκε ιδιαίτερα στον χρόνο αποπεράτωσης του έργου μέχρι το 2014, δεν παρέλειψε να επικεντρωθεί και στα υποστηρικτικά οδικά έργα, όπως τον νέο σύγχρονο αυτοκινητόδρομο που έχει σχεδιαστεί να κατασκευαστεί συνδέοντας το νέο αεροδρόμιο με τον Βόρειο Οδικό Άξονα στο ύψος της Χερσονήσου. Ομοίως, σύμφωνα πάντα με τις χθεσινές εξαγγελίες από πλευράς ΥΠΕΧΩΔΕ προβλέπεται και η κατασκευή ενός νέου νότιου οδικού άξονα ο οποίος θα ξεκινά επίσης από το αεροδρόμιο και θα συνδέει το Αρκαλοχώρι καταλήγοντας στην Βιάννο. Και τα οδικά υποστηρικτικά του Αεροδρομίου έργα θα κατασκευαστούν μέσω της σύμβασης παραχώρησης που αναμένεται να υπογραφεί. Απαντώντας μάλιστα στις ερωτήσεις των φορέων ο κ. Σουφλίας εμφανίστηκε κατηγορηματικός αποκλείοντας την επιβολή διοδίων.

ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ
Ο Γιώργος Σουφλιάς ανακοινώνοντας τις προδιαγραφές του νέου έργου τόνισε ότι το νέο διεθνές αεροδρόμιο θα έχει έναν από τους μεγαλύτερους αεροδιαδρόμους, μήκους 3800 μέτρων καθώς και έναν βοηθητικό για την χρήση σε περιόδους συντήρησης του πρώτου, και θα έχει την δυνατότητα να εξυπηρετήσει και μεγάλα αεροσκάφη, ώστε να καλύπτονται οι σύγχρονες ανάγκες αερομεταφορών του νησιού.
Όπως είπε, προβλέπεται επίσης η δημιουργία ενός μεγάλου χώρου πάρκινγκ στεγασμένου, καθώς και η κατασκευή μιας εμπορικής ζώνης 220 στρεμμάτων.
Το αεροδρόμιο, είπε ο κ. Σουφλιάς, θα ενταχθεί αρμονικά στο περιβάλλον και στην αρχιτεκτονική της Κρήτης, όχι όπως συνέβη με το αεροδρόμιο των Σπάτων.

ΟΙ ΜΕΛΕΤΕΣ
Ο υπουργός ανακοίνωσε χθες ότι ήδη έχουν ολοκληρωθεί οι τεχνοοικονομικές και περιβαλλοντικές μελέτες, οι οποίες θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση, και οι τοπικοί φορείς θα πρέπει εντός ενάμιση μήνα να καταθέσουν τις προτάσεις τους.
Όπως τόνισε ο κ. Σουφλιάς στη σύσκεψη με τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Ηρακλείου και τους βουλευτές του νομού, το έργο εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις, αναμένεται να δημοπρατηθεί με βεβαιότητα μέσα στο Μάιο και εκτιμάται ότι μέχρι τέλος του χρόνου θα αναδειχθεί και ο ανάδοχος για την κατασκευή του.
Παράλληλα, εκτιμάται ότι την περίοδο κατασκευής του θα δημιουργηθούν 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας, ενώ την περίοδο λειτουργίας του οι θέσεις εργασίας θα ανέλθουν σε 2.500.

ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ
Ο υπουργός έκανε χθες αναφορά και για τους δύο οικισμούς, τα χωριά Αρχάγγελος και Ρουσοχώρια που αναμένεται να υποστούν και την μεγαλύτερη επιβάρυνση από την λειτουργία του νέου αεροδρομίου. Όπως ανακοίνωση στις προθέσεις – προτάσεις του υπουργείου είναι είτε η μετεγκατάσταση των κατοίκων σε νέες περιοχές με δαπάνη του Δημοσίου είτε την χρηματοδότησή τους για την ενίσχυση των κατοικιών τους (με αντιθορυβικά έργα). Επιπλέον υποσχέθηκε ότι οι οικισμοί που θα γειτονεύουν με το αεροδρόμιο θα μπορούν να χρησιμοποιούν και να ωφελούνται από τις εγκαταστάσεις που θα κατασκευαστούν, όπως ο βιολογικός καθαρισμός του αεροδρομίου.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ “Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ”
Στη χθεσινή σύσκεψη έγινε αναφορά και στο τι μέλλει γενέσθαι με το εν ενεργεία αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου. Όπως ανακοινώθηκε χθες, στις προτάσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι η συνολική έκταση των 2.700 στρεμμάτων που καταλαμβάνει σήμερα το αεροδρόμιο στην Νέα Αλικαρνασσό, να αναπλαστεί μετά την παύση της λειτουργίας του. Ο υπουργός μίλησε χθες για μια περιοχή ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, η οποία -υπογραμμισε- σκοπός είναι να αναδειχθεί σε όλη την έκταση που καταλαμβάνει σήμερα το αεροδρόμιο -και ως γνωστόν- ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο.
Κριτική από τo ΠΑΣΟΚ
Για παράσταση προεκλογικών δημοπρατήσεων κατηγόρησε πάντως το Γιώργο Σουφλιά το ΠΑΣΟΚ. Με δήλωσή του χθες ο πολιτικός εκπρόσωπος του Κινήματος για θέματα Δημοσίων Έργων, Γιάννης Μαγκριώτης, επέκρινε με δριμύτητα τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, αποδίδοντάς του μάλιστα επιχείρηση εκμετάλλευσης ενός έργου που παρέμεινε σε ακινησία για πέντε χρόνια όπως ανέφερε. «Αυτό τον Μάιο, θα δημοπρατηθούν τα περισσότερα έργα από όλα τα προηγούμενα χρόνια! Απορώ πώς θα φτάσουν οι μέρες του. Όλοι καταλαβαίνουν πως είναι ακόμη ένα πυροτέχνημα στην προεκλογική προετοιμασία της Ν.Δ. με ανείπωτο λαϊκισμό και υποσχέσεις «μιας χρήσης», χωρίς αντίκρισμα αλήθειας», ανέφερε με νόημα ο Γ. Μαγκριώτης.
Πρόσθεσε δε, ότι επί πέντε χρόνια η κυβέρνηση, δια των αρμοδίων υπουργών, αλλά και του ιδίου του πρωθυπουργού, άπειρες φορές έχει ανακοινώσει την έναρξη κατασκευής του έργου, αναφερόμενος ιδιαίτερα στην επίσκεψη Σουφλιά στην Κρήτη.
«Το Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης έπρεπε να είναι ανελαστική προτεραιότητα της ελληνικής Πολιτείας. Το 2003, το έργο είχε προωθημένες μελέτες. Η Ν.Δ, μετά το Μάρτιο του 2004, δεν είχε το έργο στην προτεραιότητά της, γι’ αυτό πέρασαν πέντε χρόνια απραξίας. Το έργο ακόμα δεν έχει ολοκληρωμένες μελέτες, ειδικά περιβαλλοντικές, δεν έχει ξεκινήσει ακόμα η διαδικασία των απαλλοτριώσεων, όπως δεν έχει και σχέδιο χρηματοδότησης, αφού θα κατασκευαστεί με το καθεστώς της σύμβασης παραχώρησης.
Όλα αυτά, τα πιο σημαντικά δηλαδή, θα τα κάνει ο κ. Σουφλιάς μέσα σε δύο μήνες. Το διαφημιστικό προεκλογικό σχέδιο είναι ακριβώς το ίδιο που ανακοίνωσε πριν λίγες ημέρες το ΥΠΕΧΩΔΕ για τους Νέους Αυτοκινητοδρόμους Αττικής. Το ίδιο διαφημιστικό σχέδιο, με το ίδιο χρονοδιάγραμμα που ανακοίνωσε για τον Οδικό Άξονα Ακτιο - Αμβρακία. Τις επόμενες ημέρες, είναι βέβαιο ότι θα ακολουθήσουν ανάλογα διαφημιστικά σχέδια προκηρύξεων και για άλλα έργα στη χώρα.
Φτάνουν πια οι «πέτσινες» προεκλογικές δημοπρατήσεις» δήλωσε, υποστηρίζοντας ότι η κυβέρνηση επιβεβαιώνει κάθε μέρα το βασικό χαρακτηριστικό της πολιτικής της, την αφερεγγυότητα.

Πηγή: haniotika-nea.gr