Προς πεζοδρόμηση της παλιάς πόλης των Χανίων

Δημοσίευση: 29/09/2008 10:09
Συντάκτης: digitalcrete.gr
1241 προβολές

Να αναδειχθεί και παράλληλα να προστατευθεί μέσα από την πεζοδρόμηση η παλιά πόλη των Χανίων ζητούν ολοένα και περισσότεροι φορείς των Χανίων.

Η ανάγκη πεζοδρόμησης, όπως τονίζουν, είναι επιτακτική καθώς το πλήθος των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν καθημερινά στην περιοχή επιβαρύνει το μνημείο, υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής των κατοίκων και ταυτόχρονα την καθιστά αφιλόξενη για τους επισκέπτες.
Οι παραπάνω προβληματισμοί τέθηκαν στο επίκεντρο της εκδήλωσης – συζήτησης με θέμα: «Σκέψεις και προτάσεις για μια βιώσιμη πόλη», που διοργάνωσε η Πρωτοβουλία Χανιωτών, στο πλαίσιο του 3ου Αντιρατσιστικού Φεστιβάλ.

Η προϊσταμένη της ΚΕ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του Ν. Χανίων Μαρία Βλαζάκη, μιλώντας με θέμα: «Πρόταση πεζοδρόμησης της παλιάς πόλης», υπογράμμισε την ιστορική και αρχαιολογική σημασία του χώρου.

Η παλιά πόλη, όπως ανέφερε, συγκεντρώνει το μεγαλύτερο πλήθος αρχαιοτήτων των προϊστορικών και ιστορικών χρόνων όπως και των νεώτερων μνημείων και γι’ αυτό δικαίως χαρακτηρίζεται ως η αρχαιότερη πόλη της Κρήτης και μια από τις αρχαιότερες της Μεσογείου και ολόκληρης της Ευρώπης.

«Κυρίως στον λόφο Καστέλλι και τη συνοικία της Σπλάντζιας είναι θαμμένα και σταδιακά αποκαλύπτονται τα ερείπια ενός από τα σπουδαιότερα ανακτορικά κέντρα του μινωικού πολιτισμού, της Κυδωνίας, του σημαντικότερου ανακτόρου στη δυτική Κρήτη. Το βαρυσήμαντο αυτό γεγονός, που ενισχύθηκε καθοριστικά με την εκτεταμένη ανασκαφή στην οδό Δασκαλογιάννη, κατέδειξε την αναγκαιότητα της σταδιακής αποκάλυψης των θαμμένων αρχαίων και της ένταξής τους σε ένα «αρχαιολογικό πάρκο», που αναδεικνύεται μέσω της πεζοδρόμησης της περιοχής».

Η κα Βλαζάκη επεσήμανε ότι επειδή όλη η παλιά πόλη είναι ένα μνημείο, χρειάζεται ολόκληρη πεζοδρόμηση, ενώ ανέφερε ότι στο πλαίσιο συνεδρίασης της Επιτροπής Προγραμματικής Σύμβασης για την παλιά πόλη την περασμένη άνοιξη είχε κατατεθεί μια απλή πρόταση για την ανάγκη πεζοδρόμησης όλης της παλιάς πόλης, η οποία έγινε αμέσως δεκτή για συζήτηση από τον Δήμο και τα μέλη της Επιτροπής και παράλληλα αγκαλιάστηκε από πολλούς κατοίκους.

Η κα Βλαζάκη τόνισε ακόμα ότι η παλιά πόλη των Χανίων έχει έκταση μόλις 470 στρεμμάτων σε αντίθεση με πολλές άλλες ιστορικές πόλεις κατά πολύ μεγαλύτερες που έχουν πεζοδρομηθεί σε μεγάλο βαθμό, όπως είναι για παράδειγμα η παλιά πόλη της Βαρκελώνης που με εμβαδόν 4.490 τ.μ. είναι 10 φορές μεγαλύτερη από τα Χανιά.

Συνεχίζοντας, ανέφερε ότι μια τέτοια πρωτοβουλία θα πρέπει να υποστηριχθεί από μια σειρά μέτρων που θα καταστήσουν την πρόταση λειτουργική. Μεταξύ αυτών είναι: Η δημιουργία εκτεταμένων χώρων στάθμευσης περιμετρικά της παλιάς πόλης, η δημιουργία κλειστών χώρων στάθμευσης μέσα στην παλιά πόλη για τους μόνιμους κατοίκους, η ελεύθερη είσοδος να επιτρέπεται μόνο για τους μόνιμους κατοίκους και σε φορτηγά τροφοδοσίας σε συγκεκριμένες ώρες και με αυστηρή τήρηση του ωραρίου, η δρομολόγηση μικρών δημοτικών λεωφορείων που να εξυπηρετούν συχνά και για συγκεκριμένες μόνο διαδρομές όλο το 24ωρο, η ελεύθερη διακίνηση ποδηλάτων σε συγκεκριμένες λωρίδες.
Η συζήτηση συνεχίστηκε με την ομιλία του αρχιτέκτονα Γιάννη Τσουκάτου ο οποίος πραγματοποίησε μια κριτική προσέγγιση της κυκλοφοριακής μελέτης της πόλης των Χανίων, ενώ παρεμβάσεις υπέρ της πεζοδρόμησης της παλιάς πόλης έγιναν ακόμα από μέλη των οργανώσεων «Ποδηλάτρεις» και «Πρωτοβουλία για τους Πεζούς», του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων κ.α.


ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΣΠΑ
Ευκαιρίες για πράσινο
και πεζοδρομήσεις
Τη δυνατότητα να εκπονηθούν μελέτες για τη δημιουργία δικτύων χώρων πρασίνου, διατηρητέων κτηρίων αλλά και πεζοδρόμων δίνει το ΕΣΠΑ, όπως έκανε γνωστό κατά την παρέμβασή της η πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Γεωργία Νικηφοράκη. Μάλιστα τόνισε ότι ήδη το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας – Τμήμα Δυτικής Κρήτης έχει κάνει μια πρώτη προσέγγιση για συμμετοχή στο πρόγραμμα.
Συγκεκριμένα, η κα Νικηφοράκη σημείωσε: «Τα προγράμματα που θα προκηρυχθούν από τις αρχές του νέου χρόνου στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ περιλαμβάνεται ένα άρθρο που αφορά τα νησιά της Ελλάδας και σχετίζεται με τα διατηρητέα κτήρια, τις αναπλάσεις, το πράσινο και τις πεζοδρομήσεις. Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται η επιδότηση φορέων, όπως το ΤΕΕ/ΤΔΚ που έχει κάνει μια πρώτη προσέγγιση, για να οργανώσουν ομάδες μελέτης με θέμα το πράσινο, τα προστατευόμενα κτήρια κ.λπ.». Η κα Νικηφοράκη υπογράμμισε ότι με αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα να εκπονηθούν μελέτες ώστε ο Δήμος Χανίων και οι περιαστικοί Δήμοι, που συγκροτούν ένα πολεοδομικό συγκρότημα, να έχουν έτοιμο υλικό για να προχωρήσουν σε ανάλογες παρεμβάσεις.


ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ
“Ναι” στην πεζοδρόμηση
“Ναι’ στην πεζοδρόμηση της παλιάς πόλης και την εφαρμογή της μελέτης Ρωμανού - Καλλιγά λέει ο Εμπορικός Σύλλογος Χανίων, ο οποίος παράλληλα έχει αποστείλει υπόμνημα στον Δήμο Χανίων ζητώντας την άμεση πεζοδρόμηση των οδών Μουσούρων, Τσουδερών, Ποτιέ και Χρυσάνθου Επισκόπου.
Συγκεκριμένα, σε επιστολή – παρέμβαση του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Γιάννη Μαργαρώνη, η οποία διαβάστηκε στην προχθεσινή συζήτηση, οι έμποροι τάχθηκαν υπέρ της πεζοδρόμησης αναφέροντας ότι το μόνο που ζητάνε είναι να υπάρχει πρόσβαση ορισμένες ώρες το πρωί για την τροφοδοσία των επιχειρήσεων και να δοθεί η δυνατότητα εκμετάλλευσης λίγου χώρου για τραπεζοκαθίσματα.
Επιπλέον, ο κ. Μαργαρώνης σημείωσε ότι για την άμεση πεζοδρόμηση των τεσσάρων συγκεκριμένων δρόμων, αίτημα το οποίο υποστηρίζει το 80% των επιχειρηματιών, δεν χρειάζεται να ακολουθηθεί το παράδειγμα της πολυδάπανης κατασκευής της οδού Χ’’Μιχάλη Νταλιάνη, αλλά να μπορούν να χρησιμοποιηθούν απλώς κυβόλιθοι.

Πηγή: haniotika-nea.gr