Σε βάθος πλέον οι έρευνες για την κατάρρευση

Δημοσίευση: 21/01/2010 10:01
Συντάκτης: digitalcrete.gr
560 προβολές

Μετά την εισαγγελική παραγγελία για τη διερεύνηση των αιτίων που προκάλεσαν τη μεγάλη καθίζηση στο νεότευκτο δρόμο της παράκαμψης Σίβας - Αυγενικής, ο περιφερειάρχης Κρήτης Αθανάσιος Καρούντζος διέταξε και εκείνος με τη σειρά του δεύτερη παράλληλη έρευνα που θα γίνει από ειδική επιτροπή που θα συσταθεί.

Χθες νωρίς το πρωί ο περιφερειάρχης Κρήτης Αθανάσιος Καρούντζος συγκάλεσε σύσκεψη με τα υπηρεσιακά στελέχη της Περιφέρειας Κρήτης και τους παράγοντες που ενεπλάκησαν στην υπόθεση δημοπράτησης και κατασκευής του συγκεκριμένου έργου. Ο κ. Καρούντζος ζήτησε εξηγήσεις για την εικόνα που παρουσιάζει σήμερα ένας δρόμος που δεν έχει δοθεί στην κυκλοφορία ούτε ένα χρόνο και πολύ περισσότερο η ΔΕΚΕ της Περιφέρειας Κρήτης δεν έχει παραλάβει το έργο από τον ανάδοχο κατασκευαστή. Οι πληροφορίες που δημοσίευσε χθες η «Τ» ότι η έντονη βροχόπτωση απλώς επέτεινε το φαινόμενο της καθίζησης που είχε ήδη ξεκινήσει με ρωγμές οι οποίες είχαν αρχίσει να παρουσιάζονται στο οδόστρωμα, επιβεβαιώθηκαν. Μάλιστα οι ρωγμές αυτές καλύφθηκαν με ασφαλτικό υλικό χωρίς περαιτέρω ενίσχυση ή έρευνα του δρόμου που είχε αρχίσει να υποχωρεί, καθώς όπως αποδείχθηκε μεγάλος όγκος χωμάτων ολίσθησε στο υπέδαφος πάνω στο οποίο είχε γίνει το μπάζωμα για την κατασκευή του οδοστρώματος. Η έντονη και συνεχής βροχόπτωση της περασμένης Κυριακής επιτάχυνε την υποχώρηση των εδαφών πάνω στα οποία εδράζεται ο δρόμος. Το όρυγμα των 15 μέτρων βάθους σε μήκος 30-40 μέτρων στην επιφάνεια του οδοστρώματος αρχικώς αποδόθηκε στη βροχόπτωση. Η «Τ» από την πρώτη ημέρα, στο φύλλο της 19ης Ιανουαρίου, ανέδειξε πληροφορίες από μηχανικό της Περιφέρειας Κρήτης που ήθελαν το έργο να έχει κατασκευαστεί πάνω σε σαθρά εδάφη. Ακόμη δημοσίευσε την πληροφορία ότι το έργο κατασκευάστηκε με μελέτη 20ετίας, παλιά γεωλογική μελέτη, χωρίς διερευνητικές γεωτρήσεις για την ποιότητα των εδαφών και μάλιστα με την έγκριση της Διεύθυνσης ΣΜΕΟ του ΥΠΕΧΩΔΕ. Μάλιστα για το έργο είχαν κηρυχθεί οι απαλλοτριώσεις. Συνεπώς τα εδάφη πάνω στα οποία εδράζεται ο δρόμος ήταν σαθρά. Είχαν όμως δοθεί οι απαλλοτριώσεις. Γιατί δεν άλλαξε χάραξη ο δρόμος; Πιθανότατα για να μην υπάρξουν καθυστερήσεις και έξτρα χρήματα. Η δημοπράτηση του έργου είχε γίνει το 2006 ενώ το συγκεκριμένο έργο θεωρείται πολύπαθο καθώς είχε μπλέξει σε γραφειοκρατίες και κακοτεχνίες κατά το παρελθόν που ουσιαστικά το είχαν «ακυρώσει». Πρόκειται για έργο-αγκάθι που είχε στοχοποιήσει και στο παρελθόν τη ΔΕΚΕ. Η παράκαμψη Σίβας-Αυγενικής δημοπρατήθηκε το 2006, χωρίς όμως μελέτη επικαιροποίησης και χωρίς να γίνουν γεωτρήσεις. Υπενθυμίζεται ότι το 2003 είχε επικαιροποιηθεί από τον τότε και νυν περιφερειάρχη η μελέτη για τον οδικό άξονα της Μεσαράς. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι στο συγκεκριμένο κομμάτι του δρόμου δεν υπήρξε μέριμνα για τυχόν καθίζηση, αντίθετα σε άλλα κομμάτια του άξονα στην ίδια περιοχή έχουν εφαρμοστεί ειδικά μέτρα για τη στήριξη του οδικού έργου. Εξάλλου για το λόγο αυτό στοίχισε σχεδόν 10 φορές πιο ακριβά η κατασκευή ανά χιλιόμετρο, ενώ στην προκειμένη περίπτωση η τιμή ανά χιλιόμετρο ήταν αρκετά φτηνή. Το συγκεκριμένο έργο, η παράκαμψη Σίβας-Αυγενικής, είχε ενταχθεί σε ευρύτερη εργολαβία για την αναβάθμιση των πρώτων χιλιομέτρων του δρόμου της Μεσαράς στο ύψος του Εσταυρωμένου.

Παρεμβάσεις για να μην ξαναγίνουν στην Αλικαρνασσό

Κατατέθηκαν χθες στον εισαγγελέα Ηρακλείου η πρώτη παρτίδα μηνυτήριων αναφορών από τους πολίτες της Νέας Αλικαρνασσού που είδαν την περιοχή τους το βράδυ της περασμένης Κυριακής κυριολεκτικά να πλημμυρίζει από τις έντονες βροχοπτώσεις. Οι μηνύσεις στρέφονται προς πάσα κατεύθυνση, ώστε να μπορέσει ο εισαγγελέας να αναζητήσει ευθύνες. Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο στη Ν. Αλικαρνασσό κ. Ανδρέα Κυπραίο, οι πλημμύρες στην περιοχή οφείλονται στο γεγονός ότι άλλαξε η μορφολογία από την κατασκευή του Αστυνομικού Μεγάρου και του κλειστού Γυμναστηρίου στα Αοράκια χωρίς να γίνουν τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά έργα. Όπως αποκάλυψε ο κ. Κυπραίος, μεγάλος όγκος νερών της Εθνικής Οδού πέφτουν εξαιτίας της κλίσης του δρόμου από την γέφυρα στην οδό Νικ. Πλαστήρα. Ο κ. Κυπραίος είπε ότι παρατηρήθηκε από αυτοψία που έγινε ότι τα νερά φεύγουν από τη γέφυρα της Εθνικής στην Αλικαρνασσό. Ο προϊστάμενος της ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ κ. Γ. Αγαπάκης είπε ότι τα νερά της εθνικής οδού δεν είχαν δημιουργήσει δεκαετίες τώρα πρόβλημα και πως κατά την άποψή του μεγαλύτερο πρόβλημα δημιουργούν οι αγωγοί απορροής των ομβρίων της βιομηχανικής περιοχής. Ο κ. Κυπραίος υποστηρίζει ότι δεν είναι έτσι τα πράγματα καθώς οι συγκεκριμένοι αγωγοί εκβάλλουν στο πλακοσκεπές ρέμα του Καρτερού. Πάντως χθες ο κ. Κυπραίος συγκάλεσε σύσκεψη στο δήμο Ν. Αλικαρνασσού με τη συμμετοχή εκπροσώπων της ΔΕΥΑΗ και υπαλλήλου της ΕΤΒΑ που έχει στην ευθύνη της τη ΒΙΠΕ. Από τη σύσκεψη προέκυψε ότι απαιτείται να γίνει ένα μεγάλο αντιπλημμυρικό έργο ύψους 2 εκατ. ευρώ. Το έργο αυτό προβλέπει την κατασκευή πλακοσκεπούς αγωγού που θα εκβάλει στο Συλαμιανό Ποταμό. Μέχρι να εκτελεστεί το έργο αυτό θα γίνουν άμεσες παρεμβάσεις ώστε να μην ξαναπλημμυρίσει η περιοχή σε περίπτωση επανάληψης έντονων καιρικών φαινομένων. Σύμφωνα με τον κ. Κυπραίο θα δημιουργηθεί μια εσχάρα απορροής στην οδό Νικ. Πλαστήρα δίπλα στην υπάρχουσα, ενώ θα γίνει και παρέμβαση στην Εθνική οδό στο σημείο ακριβώς που τα νερά του ΒΟΑΚ καταλήγουν στο συγκεκριμένο δημοτικό δρόμο. Η ΔΕΥΑΗ από την πλευρά της έλαβε τη χαρτογράφηση της περιοχής προκειμένου να κάνει μια μελέτη για την τοποθέτηση εσχαρών και φρεατίων.