Πολύ ψηλά τον πήχη βάζει, και ίσως όχι άδικα, ο νεοσύστατος Σύνδεσμος Τυποποιητών Ελαιολάδου Κρήτης, για την προώθηση της παραγωγής τόσο στην εσωτερική όσο και στις αγορές της ευρωπαϊκής οικογένειας.
Πρόκειται για μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία που έχετε αναλάβει. Πότε ιδρύθηκε ο συγκεκριμένος φορέας;
«Ο Σύνδεσμος Τυποποιητών Ελαιολάδου Κρήτης ήταν μία σκέψη που είχαμε κάνει οι τυποποιητές κατά διαστήματα που βρισκόμαστε σε εκθέσεις ιδιαίτερα στο εξωτερικό και σε διάφορες άλλες συνεργασίες που είχαμε στο παρελθόν. Ιδρύθηκε στις αρχές του χρόνου και έχει μέλη από όλη την Κρήτη και ο αριθμός τους σήμερα ανέρχεται στους 23 τυποποιητές και καλύπτει όλη τη γεωγραφική περιφέρεια του νησιού μας. Τα μέλη είναι τόσο οι ενώσεις όσο και ιδιώτες. Για παράδειγμα μέλη μας είναι η Ένωση Πεζών, η Ένωση Ηρακλείου, η Ένωση Μονοφατσίου και από τα Χανιά από το Κολυμπάρι και απ' το Λασίθι έχουμε μέλη από τη Σητεία και την Ιεράπετρα».
Ο βασικός στόχος του φορέα ποιος είναι;
«Ο κυρίαρχος στόχος μας είναι να αγκαλιάσουμε όλους τους τυποποιητές της Κρήτης. Όπως είναι ευνόητο η υποστήριξη των μελών μας για την προαγωγή των επαγγελματικών και των οικονομικών τους συμφερόντων προσανατολισμένος στην προστασία και ανάπτυξη της παραγωγής της τυποποίησης και εμπορίας των ελαιοκομικών προϊόντων και ιδίως της Κρήτης. Επίσης η πολύπλευρη και αντικειμενική ενημέρωση όπως και η εκπαίδευση των καταναλωτών αλλά και όλων των απασχολουμένων με τον ελαιοκομικό τομέα με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά την τυποποίηση και την επισήμανση των ελαιοκομικών προϊόντων. Ακόμα τις παρεμβάσεις σε εθνικό και κοινοτικό αλλά και διεθνές επίπεδο, που μπορεί να κάνει ο Σύνδεσμος όσον αφορά στην προστασία του ελαιολάδου από τις περιπτώσεις αθέμιτου ανταγωνισμού δηλαδή νοθείας, κι όλα τα σχετικά. Την ανάληψη πρωτοβουλιών και υποστήριξη δραστηριοτήτων για την βελτίωση της ποιότητας την ανάδειξη και τη διάδοση των προτύπων διατροφής, και αυτή τη στιγμή σκεφτόμαστε να αναλάβουμε κάποιες σημαντικές πρωτοβουλίες εκτιμάμε, σε συνεργασία με τους Συνδέσμους ελαιουργών αλλά και με τους Συνδέσμους των ξενοδόχων και όλων των εμπλεκομένων φορέων με τη μαζική εστίαση. Πρέπει να βάλουμε τα πράγματα κάτω και να δούμε πώς μπορούμε να προωθήσουμε το ελαιόλαδο στην κατανάλωση».
Στα ξενοδοχεία συμβαίνει το παράδοξο να μην καταναλώνεται ελαιόλαδο!
«Κοιτάξτε συμβαίνει το εξής παράδοξο στο νησί μας. Κάθε χρόνο έρχονται στην Κρήτη περίπου 15.000.000 με 18.000.000 ξένοι τουρίστες και τρώνε το χειρότερο λάδι που μπορεί να φάει κανείς σε μία περιοχή που βγάζει το καλύτερο παρθένο λάδι στον κόσμο. Και δεν ξέρουμε καν αν πρόκειται για λάδι ή διάφορα σπορέλαια. Πρόκειται για κάτι το εντελώς παράδοξο και δεν θα ήταν υπερβολικό να σας πω ότι το φαινόμενο αυτό δεν μας τιμά και είναι και τραγικό. Σ' αυτή την κατεύθυνση στοχεύουμε να έχουμε μέσα στο επόμενο δίμηνο συνάντηση και με τις τέσσερις Ενώσεις Ξενοδόχων της Κρήτης αλλά και τους εκπροσώπους που ασχολούνται με τη μαζική εστίαση να βάλουμε τα πράγματα κάτω να ξεκινήσουμε μία διαδικασία πώς μπορούμε να έχουμε πάνω στα τραπέζια των ξενοδοχείων, των εστιατορίων τυποποιημένο επώνυμο κρητικό ελαιόλαδο και όχι αυτό το χάλι που συμβαίνει μέχρι τώρα. Και καμία φορά και ο ίδιος ο τουρίστας ντρέπεται να το αγγίξει αυτό το "λάδι" που του σερβίρουν».
Για ποιο λόγο τα ξενοδοχεία της Κρήτης τελικά δεν σερβίρουν ντόπιο λάδι;
«Τα πράγματα είναι πάρα πολύ απλά. Είναι θέμα κόστους. Αλλά εμείς σαν Σύνδεσμος έχουμε στόχο και σκοπό να κάνουμε μία ειδική τιμολογιακή πολιτική, δηλαδή να μην κερδίζουμε τίποτα αλλά τουλάχιστον ξενοδοχεία και εστιατόρια να σερβίρουν κρητικό λάδι. Θα σας πω ένα καταπληκτικό παράδειγμα στην Ιταλία. Στα περισσότερα εστιατόρια όπως σου φέρνουν τον κατάλογο, σου προσφέρουν ένα ειδικό κατάλογο με διάφορες μάρκες ελαιολάδων, επώνυμα ελαιόλαδα. Είναι μία πάρα πολύ έξυπνη ιδέα και μ' αυτό τον τρόπο οι Ιταλοί διαφημίσουν άμεσα το λάδι που παράγουν και που βεβαίως το καταναλώνουν οι τουρίστες που πηγαίνουν στην Ιταλία. Και επαναλαμβάνω ότι θα καλέσουμε τους ξενοδόχους και τους εστιάτορες να παίρνουν από μας παρθένο ελαιόλαδο σε τιμή κόστους έτσι ώστε επιτέλους να δούμε την κατανάλωση του ντόπιου προϊόντος σε αυτούς τους χώρους που εδώ και δεκαετίες δεν υπάρχει. Μιλάμε βεβαίως για τυποποιημένο επώνυμο λάδι, όχι χύμα, το οποίο πρέπει επιτέλους να το ξεχάσουμε γιατί κάνει ζημιά. Γιατί πολύ εύκολα όπως γνωρίζει ο καθένας μπορεί να νοθευτεί.
Πρωτοβουλίες θα πάρετε και για το θέμα ΠΟΠ…
«Μια άλλη σημαντική μας πρωτοβουλία είναι να αναδείξουμε το ΠΟΠ Κρήτης (Προστασία Ονομασία Προέλευση). Σε αυτή την κατεύθυνση αναφορικά με το ΠΟΠ σε καμία περίπτωση για να μη δημιουργήσουμε κάποια ανησυχία δεν θέλουμε να καταργήσουμε τα υφιστάμενα ΠΟΠ ελαιολάδου στην Κρήτη. Υπάρχουν όμως κάποιες περιοχές στο νησί μας, που ενώ παράγουν λάδι εφάμιλλο με την ποιότητα, δεν έχουν καταφέρει να αποκτήσουν επώνυμη ταυτότητα. Εμείς λοιπόν εκεί θα παρέμβουμε και θα επιχειρήσουμε σ' αυτές τις περιοχές να δημιουργήσουμε λάδι με ονοματεπώνυμο, το ΠΟΠ Κρήτης. Όταν απευθυνόμαστε στη διεθνή αγορά, όπου εκεί είναι τεράστιος ο ανταγωνισμός με το συγκεκριμένο προϊόν, να γνωρίζετε ότι εμείς σαν Κρήτη είμαστε κάτι το απειροελάχιστο… Όταν η Ισπανία βγάζει 1.200.000 τόνους και άλλες χώρες όπως η Αργεντινή με 300.000 τόνους ενώ στο παιχνίδι μπαίνει οσονούπω η Χιλή ακόμα και η Αυστραλία ακόμα και η Καλιφόρνια εμείς καθόμαστε ακόμα και συζητάμε επί χάρτου… όταν η φύση μας έχει δωρίσει το θαυμαστό αυτό δώρο».
Τι προτίθεστε να κάνετε στην κατεύθυνση ενίσχυσης των εξαγωγών κρητικού λαδιού και σε συνεννόηση με το Σύνδεσμο Εξαγωγέων Κρήτης;
«Ήδη ετοιμάζουμε μία πρόταση μαζί με το Σύνδεσμο Εξαγωγέων Κρήτης και τον Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών (ΟΠΕ) την οποία θα καταθέσουμε μέχρι τα τέλη του Νοεμβρίου και αφορά συγκεκριμένα στην προβολή και την προώθηση του ελαιολάδου τόσο στην εσωτερική αγορά, όσο και στις αγορές της ενωμένης Ευρώπης».