Το ένα μετά το άλλο πρατήριο στο Ηράκλειο «στεγνώνει» από βενζίνη, καθώς η πλειοψηφία των οδηγών έσπευσε και «φούλαρε» χθες υπό το φόβο να μην βρουν αποθέματα ειδικά στα πρατήρια της πόλης, λόγω της τριήμερης απεργίας των τελωνειακών που ξεκίνησε στο πλαίσιο πανελλαδικής κινητοποίησης του κλάδου.
Παράλληλα, την Παρασκευή 19 του μήνα αναμένεται να απεργήσουν και οι
ιδιοκτήτες βυτιοφόρων, που σημαίνει ότι η κατάσταση πρόκειται να γίνει
ακόμα πιο δύσκολη σε σχέση με την ομαλή τροφοδοσία καυσίμων στην αγορά
της Κρήτης. Έτσι τουλάχιστον έως την ερχόμενη Παρασκευή, λόγω των
απανωτών απεργιακών κινητοποιήσεων των παραπάνω εργασιακών κλάδων, δεν
πρόκειται να γίνει εκτελωνισμός καυσίμων στο νησί, με αναπόφευκτο
αποτέλεσμα, λόγω της υψηλής ζήτησης που καταγράφεται, να μείνει η αγορά
χωρίς καύσιμα.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο των πρατηριούχων ν. Ηρακλείου κύριο Χάρη
Μαυράκη, καύσιμα στην αγορά υπάρχουν και δεν χρειάζεται πανικός, ωστόσο
αν παρατηρηθεί για άλλη μια ημέρα σήμερα, όπως και χθες, το φαινόμενο
να σχηματίζονται ουρές στα βενζινάδικα, τότε αναπόφευκτα θα σημειωθεί
έλλειψη.
«Όσοι οδηγοί φούλαραν χθες, κατά μέσο όρο μπορούν να περάσουν χωρίς
πρόβλημα περί τη μια εβδομάδα. Αν όμως συνεχιστούν οι απεργιακές
κινητοποιήσεις, τότε θα δημιουργηθούν ελλείψεις στην αγορά».
Σημειώνεται ότι προχθές καταγράφηκε στα πρατήρια της πόλης αυξημένη ζήτηση κατά 30% στην αμόλυβδη, γεγονός που οδηγεί στο πρόωρο άδειασμα των δεξαμενών πιθανά και από χτες, το αργότερο σήμερα. Πάντως, ήδη τα πρατήρια καυσίμων που ήταν ανοιχτά την ημέρα της Καθαρής Δευτέρας έμειναν από καύσιμα, καθώς πολλοί ήταν οι οδηγοί που έσπευσαν σε αυτά και έβαλαν βενζίνη, εν όψει των απεργιών.
Την ίδια ώρα, οι πρατηριούχοι αντιμετωπίζουν άλλο ένα επιπρόσθετο
πρόβλημα, όπως αναφέρει ο κ. Μαυράκης, αναφορικά με τη μη είσπραξη του
φόρου που προπληρώνουν για την προμήθεια του πετρελαίου θέρμανσης, με
αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν σοβαρό οικονομικό πρόβλημα.
«Εδώ και μια εβδομάδα δεν εκταμιεύεται από το υπουργείο Οικονομικών η
διαφορά του φόρου που έχουμε πληρώσει για το πετρέλαιο θέρμανσης και
πάρα πολλά πρατήρια έχουν σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας για να αγοράσουν
καύσιμα. Μιλάμε για 395 ευρώ φόρο ανά τόνο στο πετρέλαιο θέρμανσης που
πληρώνουμε αλλά δεν μπορούμε να πάρουμε πίσω εδώ και μια εβδομάδα, λόγω
δυσλειτουργίας του συστήματος "Ήφαιστος"», σημειώνει χαρακτηριστικά ο
κ. Μαυράκης.
Όχι πανικός…
«Δεν υπάρχει λόγος πανικού στην αγορά καυσίμων εξαιτίας της απεργίας
των τελωνειακών», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών
Ελλάδος (ΟΒΕ), προσθέτοντας ότι μέχρι στιγμής η τροφοδοσία της αγοράς
είναι κανονική.
«Προκειμένου να μην δημιουργηθεί τεχνητό πρόβλημα έλλειψης, καλούνται
οι καταναλωτές να συνεχίσουν να εφοδιάζονται με τους ρυθμούς που
εφοδιάζονταν πάντα. Όσοι δεν κινούν τα οχήματά τους, παρακαλούνται να
μην τρέξουν να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ, προκαλώντας συνωστισμό και
τεχνητή υπερκατανάλωση», αναφέρει η Ομοσπονδία.
Η ΟΒΕ προσθέτει ακόμη, με αφορμή πληροφορίες για κινητοποίηση του
κλάδου, ότι μέχρι στιγμής, δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση για απεργιακή
κινητοποίηση και τα πρατήρια θα είναι κανονικά ανοικτά.
Ερώτηση Κεγκέρογλου
Στο μεταξύ, ο βουλευτής ΠΑΣΟΚ ν. Ηρακλείου Βασίλης Κεγκέρογλου κατέθεσε
στη Βουλή Επίκαιρη Ερώτηση προς την υπουργό Οικονομίας,
Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας, η οποία θα συζητηθεί στη Βουλή την
Παρασκευή 19 του μήνα, σχετικά με την προστασία των καταναλωτών και των
επιχειρήσεων από το καπέλο στα καύσιμα.
Όπως αναφέρει ο Ηρακλειώτης βουλευτής, με αφορμή την αύξηση ειδικού
φόρου καυσίμων, αναδείχθηκε ξανά το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης
κανόνων στην αγορά, της μειωμένης αποτελεσματικότητας των μηχανισμών
ελέγχου και κυρίως της στρέβλωσης των αγορών από την έλλειψη υγιούς
ανταγωνισμού.
Τα φαινόμενα αισχροκέρδειας που εμφανίστηκαν ξανά επιβεβαιώνουν την
επιβάρυνση των καταναλωτών, ανάλογα με την περιοχή, από 10 έως 20 λεπτά
το λίτρο. Η επιβάρυνση αυτή προφανώς αφορά σε όλο το κύκλωμα από το
διυλιστήριο, τις εταιρίες διανομής, μέχρι τη λιανική.
«Επειδή η χώρα διέρχεται μια πρωτόγνωρη κρίση με τις επιχειρήσεις στα
όρια της επιβίωσης να μην έχουν άλλα περιθώρια αύξησης κόστους
λειτουργίας, οι πολίτες και η κάθε οικογένεια έχουν ήδη φτάσει σε
αδιέξοδο και χρειάζονται την προστασία της πολιτείας από την
αισχροκέρδεια και την περαιτέρω επιβάρυνση του οικογενειακού
προϋπολογισμού
Ερωτάστε, κ. υπουργέ
- Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε, προκειμένου να υπάρχουν μόνιμοι και
αποτελεσματικοί κανόνες στην αγορά των καυσίμων, ώστε να προστατευτούν
οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές;
-Μέχρι τη δημιουργία συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού και τη θέσπιση των
αποτελεσματικών κανόνων και λόγω της περιόδου κρίσεως που διέρχεται η
χώρα, έχετε την πρόθεση και τη βούληση να εφαρμόσετε σύστημα ανώτερης
τιμής από το διυλιστήριο, την εταιρία διανομής, μέχρι τη λιανική;»