Οσμή σκανδάλου αναδύεται από τα στοιχεία που προκύπτουν από την αναζήτηση της υπόθεσης γύρω από τις 40 κάμερες που πριν από περίπου 2 χρόνια τοποθέτησε το ΥΠΕΧΩΔΕ στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, για την παρακολούθηση της κυκλοφορίας και τον εντοπισμό παραβατών οδηγών και δεν λειτούργησαν ποτέ!
Τα σημεία
Η τοποθέτηση σταθερών καμερών δεν αφορά μόνο στην Κρήτη. Το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε μεριμνήσει και για την υπόλοιπη Ελλάδα. Σε κάποιες περιοχές οι κάμερες λειτούργησαν. Στην Κρήτη όμως όχι. Τα ερωτήματα είναι πολλά. Πληρώθηκαν χρήματα; Πόσα; Η υπόθεση σχετίζεται με τη SIEMENS; Τα σιδερένια κουτιά είχαν κάμερες και έλειπε μόνο το λογισμικό ή ήταν εντελώς άδεια; Κι αν ήταν άδεια για ποιο λόγο παρέμενε προστατευμένη η οθόνη με το «κλείστρο» της φωτογραφικής μηχανής που θα ενεργοποιείτο με φωτοκύτταρο όταν η ταχύτητα κάποιου ΙΧ που θα περνούσε από μπροστά θα ήταν μεγαλύτερη από το επιτρεπόμενο όριο; Να αναφερθεί ότι αρκετές από τις κάμερες που τοποθετήθηκαν στο ΒΟΑΚ σήμερα δεν υπάρχουν. Ενδεικτικά θα αναφερθούν ορισμένα σημεία στο ΒΟΑΚ που είχαν τοποθετηθεί σταθερές κάμερες. Αυτά είναι: διακλάδωση Πρασσά, Κοκκίνι Χάνι, στο ύψος της Χερσονήσου πριν το τούνελ, στην είσοδο των Μαλίων, πριν το Σίσσι, στο Σεληνάρι, στο τούνελ Βραχασίου, πριν την Παναγιά Φανερωμένη στο Λασίθι, πριν τη διακλάδωση Αγίου Νικολάου Σητείας, στην Παχιά Άμμο, στο Καλό Χωριό, στις Λίμνες. Στα δυτικά της Κρήτης κάμερες είχαν τοποθετηθεί μετά τη γέφυρα Πετρέ στο Ρέθυμνο, στη Γεωργιούπολη, τις Βρύσες, στις Καλύβες, στο ύψος της εξόδου για Σούδα κ.λπ.
Υποδομές και παιδεία θα σώσουν τους Κρητικούς από τα τροχαία
Λίγα χρήματα και ισχυρή βούληση είναι τα «κλειδιά» για τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων στον οδικό άξονα - καρμανιόλα της Κρήτης, το ΒΟΑΚ.
Μέσα από την εφαρμογή μιας σειράς μέτρων, τα οποία εδώ και χρόνια προτείνουν επιστημονικοί φορείς και οι τοπικές κοινωνίες του νησιού, θα μπορούσε ο αριθμός των θυμάτων από τα τροχαία στο Βόρειο Οδικό Άξονα που έχουν χάσει τη ζωή τους σε κάποια από τα σημεία παγίδες του, να ήταν πολύ μικρότερος.
Είναι χαρακτηριστικό εξάλλου ότι το τουλάχιστον 40% του συνολικού αριθμού των τροχαίων συμβαίνει στο ΒΟΑΚ, αριθμός που αν μη τι άλλο θα έπρεπε να έχει προβληματίσει την πολιτεία και τις αρμόδιες αρχές, με τις τελευταίες όμως να αρκούνται σε μια στάση απάθειας και αδιαφορίας.
«Άμεσα και πέρα από οποιαδήποτε οικονομική κρίση, η Κρήτη δικαιούται οδικές υποδομές. Είναι το μοναδικό κομμάτι της χώρας που στερείται αυτών των υποδομών. Επιβάλλεται να γίνουν άμεσα οι μελέτες για το ΒΟΑΚ και να ξεκινήσει η κατασκευή του οδικού άξονα», τονίζει ο διευθυντής της ΕΛΠΑ.
Ταυτόχρονα ο κ. Γιάννης Λιονάκης, μιλώντας στην «Τ» στέκεται στη διαπίστωση - δέσμευση του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, ότι υπάρχει προσωπικό στα σώματα ασφαλείας και πως απλά ο τρόπος διαχείρισης τους είναι λανθασμένος, σημειώνοντας ότι η ενεργοποίηση των αστυνομικών θα είναι σωτήρια σε πολλές περιπτώσεις.
«Εάν υπάρχει επάρκεια ανδρών στην αστυνομία και την Τροχαία και πρέπει απλά να καθοριστεί η διαχείρισή τους, θα πρέπει να δοθούν οι κατευθύνσεις εκείνες, οι οποίες θα προσδιορίσουν ένα διαφορετικό πλαίσιο αστυνόμευσης, που θα λειτουργεί και προληπτικά και κατασταλτικά, προκειμένου να γίνει πράξη αυτό που συναντάμε σε όλες τις άλλες χώρες, δηλαδή σωστή επιτήρηση των δρόμων. Γιατί όπου η παρουσία των αστυνομικών είναι ουσιαστική, τότε παρατηρείται και μείωση των τροχαίων», επισημαίνει.
Βάρος όμως πρέπει να δοθεί και στον τομέα της πρόληψης και της παιδείας.
Όπως λέει ο διευθυντής της ΕΛΠΑ το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής χρόνια τώρα παραμένει απλά σαν εξαγγελία των υπουργών Παιδείας και θα πρέπει να εφαρμοστεί στα σχολεία. «Είναι ανάγκη να γίνει πράξη και να πάψει να αποτελεί αντικείμενο καλής πρόθεσης κάποιων καθηγητών ή κάποιων φορέων και συλλόγων. Χρειάζεται με λίγα λόγια να γίνει μια συντονισμένη και καλά οργανωμένη προσπάθεια, να αναφέρεται στην εκπαίδευση του παιδιού από την πρώτη του ηλικία μέχρι και την ολοκλήρωση των σπουδών του», εξηγεί.
Ενώ σύμφωνα με τον κ. Λιονάκη, το τελευταίο μέτρο που θα πρέπει οπωσδήποτε να αναμορφωθεί το σύστημα εκπαίδευσης και απόκτησης άδειας των νέων οδηγών, το οποίο σήμερα είναι απαρχαιωμένο και ταυτόχρονα να παταχθεί το εξαιρετικά υψηλό ποσοστό, το οποίο μπορεί να φτάνει και το 20% των οδηγών, οι οποίοι δεν φέρουν ή δεν απόκτησαν ποτέ άδεια οδήγησης.